Vânzările slabe de mașini noi au redus cota pieței românești la mai puțin de 1% din cea europeană

Vânzările slabe de mașini noi au redus cota pieței românești la mai puțin de 1% din cea europeană Sursa poza si informatii: Economica.net

Piața auto evoluează într-un mod îngrijorător pentru România, arată cele mai recente date publicate de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Lunile de vară aduc vești nu tocmai bune în contextul vânzărilor de mașini noi, Europa înregistrând o scădere de 5,1% în iunie 2025 comparativ cu aceeași lună a anului precedent, adică 1,24 milioane de autoturisme noi. Din păcate, situația din România este mult mai dramatică, cu un declin de 50,3%, de la 21.358 de autoturisme în iunie 2024 la doar 10.611 un an mai târziu.

Acest colaps se bazează pe date alarmante care demonstrează că România nu reușește să mențină ritmul pieței europene. Dacă vânzările la nivel continental au scăzut doar cu 0,9% în primele șase luni ale anului, România a raportat un regres de 22,4%, având doar 64.820 de înmatriculări față de 83.505 din același interval al anului anterior.

Cauzele Decăderii

Pe lângă stagnarea programului Rabla, chiar dacă temporară, reticența generală a consumatorilor de a achiziționa produse de lungă folosință în momente de incertitudine economică contribuie la această scădere. Toate aceste factori au dus la micșorarea cotei de piață a României pe continent. Dacă anterior România reprezenta 1,23% din piața europeană, acum aceasta a scăzut la 0,94%.

Electricele și Hibrizii: O Lumină la Capătul Tunelului?

Un alt aspect care face diferența între țara noastră și restul Europei este mixul de motorizări ales de cumpărători. România continuă să opteze mai mult pentru vehicule hibride, acestea reprezentând 49,3% din total, comparativ cu 43,7% în Europa. În același timp, ponderea autoturismelor electric complet (BEV) în România este de doar 4,9%, departe de 17,5% pe continent.

Lipsa diversificării optime poate avea vieți scurte în contextul unei tranziții globale agresive către vehiculele verzi. Europa înregistrează o creștere în zona de mașini electrice și hibride, acestea din urmă având din ce în ce mai multă popularitate.

Politici Publice și Viitorul Mobilității

Progresul tehnologic și regulele mai stricte privind emisiile de noxe determină o scădere continuă a vânzărilor de vehicule clasice. La nivel european, înmatriculările de mașini pe benzină și diesel întâmpină un declin accentuat, iar măsurile de reglementare vor continua să ajusteze preferințele consumatorilor în direcția vehiculelor mai prietenoase cu mediul.

România are nevoie urgentă de strategii eficiente pentru a inversa trendul descendent. Modernizarea infrastructurii pentru vehicule electrice și stimulentele fiscale ar putea fi cheia pentru alinierea cu tendințele internaționale și recâștigarea cotei de piață.

Într-un context în care mărcile chinezești își cresc prezența pe piața europeană, depășind pentru prima dată 5% într-un semestru, România trebuie să regândească abordările pentru a susține vânzările de mașini și a capta atenția pieței internaționale auto.

Prin strategii precise și politici publice bine gândite, România poate să îmbunătățească situația actuală și să contribuie la dezvoltarea unui viitor sustenabil în domeniul autoturismelor.


Mihai Barna

Mihai Barna are 35 de ani și este jurnalistul din spatele azi în Oradea. Crescut în centrul istoric al orașului, pasionat de fotografie și povești locale, Mihai este un observator atent al vieții cotidiene orădene. Cu o carieră de peste un deceniu în presa locală, el aduce în prim-plan știri relevante, relatări din comunitate și momente care dau culoare orașului. Pentru Mihai, Oradea nu e doar un oraș frumos, ci un spațiu viu, cu oameni, idei și transformări care merită documentate zilnic — cu obiectivitate, empatie și atenție la detalii.

Știri Generale

Știri Generale
Investiție de 37,3 milioane lei prin PNRR pentru siguranța râului Barcău
Nouă mari bănci europene își unesc forțele pentru a emite un instrument digital de plată denominat în euro, echivalentul bitcoin
O agenție imobiliară din București și-a specializat agenți pentru piața din Grecia și vinde locuințe cu TVA zero în Thasos, Asprovalta și Kavala
Packeta România deschide la Oradea un centru logistic capabil de 100.000 colete zilnic, generând noi oportunități de angajare
Programul „laptele și cornul” revine în școli cu un buget cu 4,7% mai mare decât anul trecut, urmare a creșterii TVA
Selina pregătește lucrările la pasajul rutier din Oradea
sens giratoriu eliminat și schimbări pe strada Principatelor Unite, începând cu 23 septembrie 2025
Transportul rutier de marfă din România a crescut cu 69% în 10 ani, de trei ori peste ritmul UE, dar rămâne de peste şase ori mai mic decât cel din Polonia – analiză Colliers
Turcii de la Memorial deschid o clinică în Bucureşti în contract cu Casa de Asigurări de Sănătate
VIDEO Autostrada Moldovei A7: UMB lucrează cu 4.000 de muncitori pe cele trei loturi ale tronsonului Focșani – Bacău. Ce ar putea fi gata în 2025
VIDEO Cu trenul de la Budapesta la Brașov în doar 7 ore. Declarațiile controversate ale premierului maghiar Viktor Orban