România riscă să piardă aproape 8 miliarde de euro din PNRR, spune chiar fostul ministru Boloș

România riscă să piardă aproape 8 miliarde de euro din PNRR, spune chiar fostul ministru Boloș Sursa poza si informatii: Economica.net

Marcel Boloș, fost ministru, a lansat un semnal de alarmă privind riscurile semnificative cu care se confruntă România în încheierea unor negocieri dificile cu Comisia Europeană. Conform acestuia, țara noastră riscă să piardă o sumă considerabilă din fondurile alocate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), dacă nu își îmbunătățește implementarea proiectelor asumate.

Negocieri complexe cu Comisia Europeană

Într-o postare recentă pe pagina sa de Facebook, Boloș a precizat că discuțiile cu oficialii europeni s-au finalizat informal, dar nu fără dificultăți. Comisia Europeană a impus condiții stricte în ceea ce privește granturile și împrumuturile asociate PNRR, reflectând fragilitatea financiară a României, exacerbată de lipsa coordonării între reformele fiscale și cheltuieli, precum și de lentoarea implementării proiectelor din plan.

Progrese necesare pentru evitarea pierderii fondurilor

Pentru a evita pierderea fondurilor, proiectele incluse în PNRR trebuie să prezinte un progres fizic de cel puțin 50%. Investițiile finanțate din PNRR trebuie finalizate până pe 31 august 2026. Fără aceste progrese, România riscă să piardă 7,8 miliarde de euro, dintre care sănătatea, educația și infrastructura mediului sunt cele mai vulnerabile sectoare.

Domenii critice amenințate

Boloș subliniază că dacă aceste criterii nu sunt respectate, numeroase investiții esențiale pentru dezvoltarea României, precum cele în infrastructura de transport sau în spitale, ar putea rămâne fără finanțare europeană și ar necesita acoperire de la bugetul de stat sau fonduri de coeziune. De pildă, 920 de milioane de euro riscă să fie pierdute din sectorul sănătății, 2,290 miliarde de euro din proiectele de mediu, iar transportul ar putea vedea o reducere de 1,980 miliarde de euro.

Încercări de renegociere și provocările rămase

Deși s-au făcut eforturi pentru a propune noi proiecte de investiții în cadrul renegocierilor PNRR, constrângerile bugetare actuale ale României au limitat soluțiile disponibile. Fostul ministru a menționat că o parte semnificativă a finanțărilor sunt blocate din cauza lipsei contractelor de achiziție publică finalizate sau a unui progres fizic insuficient.

Următorii pași critici

Punerea în aplicare a reformelor cheie incluse în cea de-a patra cerere de plată, care se concentrează pe modernizarea statului și restructurarea cheltuielilor, este considerată vitală pentru continuarea PNRR. Boloș a subliniat că doar prin transparență și respectarea angajamentelor țării se poate salva ceea ce este încă posibil din plan.

Pe măsură ce România se îndreaptă spre finalizarea negocierilor cu Comisia Europeană, este esențial să se găsească soluții alternative, fie prin bugetul național, fie prin instrumente financiare internaționale. Aceasta presupune nu doar un ritm accelerat de realizare a proiectelor, dar și o responsabilitate asumată din partea coordonatorilor de reformă. Concluzia lui Boloș este una optimistă, însă avertizează că drumul este lung și necesită decizii strategice ferme din partea autorităților române.


Mihai Barna

Mihai Barna are 35 de ani și este jurnalistul din spatele azi în Oradea. Crescut în centrul istoric al orașului, pasionat de fotografie și povești locale, Mihai este un observator atent al vieții cotidiene orădene. Cu o carieră de peste un deceniu în presa locală, el aduce în prim-plan știri relevante, relatări din comunitate și momente care dau culoare orașului. Pentru Mihai, Oradea nu e doar un oraș frumos, ci un spațiu viu, cu oameni, idei și transformări care merită documentate zilnic — cu obiectivitate, empatie și atenție la detalii.

Știri Generale

Știri Generale
Investiție de 37,3 milioane lei prin PNRR pentru siguranța râului Barcău
Nouă mari bănci europene își unesc forțele pentru a emite un instrument digital de plată denominat în euro, echivalentul bitcoin
O agenție imobiliară din București și-a specializat agenți pentru piața din Grecia și vinde locuințe cu TVA zero în Thasos, Asprovalta și Kavala
Packeta România deschide la Oradea un centru logistic capabil de 100.000 colete zilnic, generând noi oportunități de angajare
Programul „laptele și cornul” revine în școli cu un buget cu 4,7% mai mare decât anul trecut, urmare a creșterii TVA
Selina pregătește lucrările la pasajul rutier din Oradea
sens giratoriu eliminat și schimbări pe strada Principatelor Unite, începând cu 23 septembrie 2025
Transportul rutier de marfă din România a crescut cu 69% în 10 ani, de trei ori peste ritmul UE, dar rămâne de peste şase ori mai mic decât cel din Polonia – analiză Colliers
Turcii de la Memorial deschid o clinică în Bucureşti în contract cu Casa de Asigurări de Sănătate
VIDEO Autostrada Moldovei A7: UMB lucrează cu 4.000 de muncitori pe cele trei loturi ale tronsonului Focșani – Bacău. Ce ar putea fi gata în 2025
VIDEO Cu trenul de la Budapesta la Brașov în doar 7 ore. Declarațiile controversate ale premierului maghiar Viktor Orban