Roboții umanoizi, pariul de miliarde al marilor economii. Ce planuri au Europa, China, SUA și Japonia

Roboții umanoizi, pariul de miliarde al marilor economii. Ce planuri au Europa, China, SUA și Japonia

Sursa poza si informatii: Economica.net

Într-o lume din ce în ce mai tehnologizată, roboții umanoizi, cu aspectul lor ce imită structura umană — având brațe, picioare și un cap — sunt în prim planul evoluției tehnologice. Acești roboți sunt capabili să execute sarcini într-un mediu uman fără modificări substanțiale, datorită simțurilor sofisticate similare celor umane, cum ar fi vederea și auzul. Proiecțiile arată o utilizare tot mai frecventă a acestor mașini în diverse industrii și servicii, datorită capacității lor de a suplini mâna de lucru, mai ales pe măsură ce economia globală se confruntă cu o criză de personal calificat și cu provocări demografice majore.

Cu toate aceste avantaje, umanoizii au și limitări importante. Problemele legate de durata de viață a bateriei, echilibrul și stabilitatea lor reprezintă obstacole esențiale ce trebuie depășite. De asemenea, un alt aspect important este anxietatea pe care prezența lor o poate induce în rândul oamenilor, având în vedere asemănarea lor accentuată cu ființele umane.

Abordări diferite la nivel mondial

Interesul pentru roboți umanoizi este stimulat de scenariile inspirate din science fiction, vizionându-i ca pe parteneri indispensabili în locuințe, afaceri și spații publice. Ideea centrală în dezvoltarea lor este de a extinde limitele roboticii, astfel încât să execute o varietate de sarcini, de la activități în logistică și sănătate până la ospitalitate și retail.

Europa: Concentrare pe responsabilitatea etică

În Europa, se pune un accent puternic pe implicațiile etice ale roboticii și inteligenței artificiale. Apropierea de ideea roboților colaborativi, care lucrează alături de oameni, este esențială. Companiile europene se axează pe siguranța și eficiența relațiilor dintre oameni și mașini, mai degrabă decât pe înlocuirea muncitorilor. Prin proiecte ce țin cont de impactul social, Europa este prudentă în adoptarea rapidă a acestor tehnologii.

Japonia: Roboți ca și companioni

Japonia, un lider în dezvoltarea umanoizilor, are o tradiție lungă în construirea acestor mașinării, cum a fost Asimo al Honda. În Japonia, roboții sunt percepuți mai mult ca parteneri sociali decât ca simple unelte de lucru. Acest aspect se reflectă în utilizarea lor în educație, comerț și în centrele de îngrijire a bătrânilor, într-o societate care îmbătrânește rapid.

Statele Unite: Accent pe productivitate

În Statele Unite, corporații ca NVIDIA, Amazon și Tesla sunt fruntașe în dezvoltarea inteligenței artificiale și robotice. Investițiile semnificative, atât militare cât și private, determină un avânt al start-up-urilor și o concentrare pe utilizarea roboților în sectorul logistic și de producție. Spre deosebire de Japonia, în SUA se prioritizează îmbunătățirea productivității, fără a neglija însă posibilitatea unei conviețuiri armonioase cu oamenii.

China: O strategie națională

China a integrate roboții umanoizi în strategia sa economică, vizând să devină lider global în această nișă tehnologică. Focalizarea majoră se îndreaptă spre sectorul serviciilor, în special cel al relațiilor cu clienții. De asemenea, China urmărește să stabilească un lanț de aprovizionare solid și scalabil pentru componentele esențiale umanoizilor, asigurându-și astfel o competitivitate puternică.

Cu progrese remarcabile în domeniu, humanoizii promit să revoluționeze diverse sectoare datorită abilităților lor adaptative și dexterității similare omului. Totuși, chiar dacă viitorul roboților umanizați este plin de potențial, integrarea lor pe scară largă în gospodării se crede a fi un proces mai de durată.

Takayuki Ito, președintele Federației Internaționale de Robotică, subliniază: „Roboții umanoizi se potrivesc de minune cu structura mediului uman, însă extinderea prezenței lor este o provocare și o oportunitate deopotrivă.” Încă rămâne de văzut când și cum vor deveni umanoizii parte integrantă a vieții noastre cotidiene, contribuind în mod decisiv la transformarea tehnologică a societății globale.


Mihai Barna

Mihai Barna are 35 de ani și este jurnalistul din spatele azi în Oradea. Crescut în centrul istoric al orașului, pasionat de fotografie și povești locale, Mihai este un observator atent al vieții cotidiene orădene. Cu o carieră de peste un deceniu în presa locală, el aduce în prim-plan știri relevante, relatări din comunitate și momente care dau culoare orașului. Pentru Mihai, Oradea nu e doar un oraș frumos, ci un spațiu viu, cu oameni, idei și transformări care merită documentate zilnic — cu obiectivitate, empatie și atenție la detalii.

Știri Generale

Știri Generale
Investiție de 37,3 milioane lei prin PNRR pentru siguranța râului Barcău
Nouă mari bănci europene își unesc forțele pentru a emite un instrument digital de plată denominat în euro, echivalentul bitcoin
O agenție imobiliară din București și-a specializat agenți pentru piața din Grecia și vinde locuințe cu TVA zero în Thasos, Asprovalta și Kavala
Packeta România deschide la Oradea un centru logistic capabil de 100.000 colete zilnic, generând noi oportunități de angajare
Programul „laptele și cornul” revine în școli cu un buget cu 4,7% mai mare decât anul trecut, urmare a creșterii TVA
Selina pregătește lucrările la pasajul rutier din Oradea
sens giratoriu eliminat și schimbări pe strada Principatelor Unite, începând cu 23 septembrie 2025
Transportul rutier de marfă din România a crescut cu 69% în 10 ani, de trei ori peste ritmul UE, dar rămâne de peste şase ori mai mic decât cel din Polonia – analiză Colliers
Turcii de la Memorial deschid o clinică în Bucureşti în contract cu Casa de Asigurări de Sănătate
VIDEO Autostrada Moldovei A7: UMB lucrează cu 4.000 de muncitori pe cele trei loturi ale tronsonului Focșani – Bacău. Ce ar putea fi gata în 2025
VIDEO Cu trenul de la Budapesta la Brașov în doar 7 ore. Declarațiile controversate ale premierului maghiar Viktor Orban