Prețul mediu al roșiilor românești se apropie de 100 euro tona la poarta fermei. La raft este mai ieftin, în medie, decât în unitățile de ambalare

Prețul mediu al roșiilor românești se apropie de 100 euro tona la poarta fermei. La raft este mai ieftin, în medie, decât în unitățile de ambalare Sursa poza si informatii: Economica.net

București - În iunie, prețul mediu al roșiilor rotunde la poarta fermelor din România a atins 98,6 euro pe tonă, marcând o creștere semnificativă față de 53,5 euro tona în aceeași perioadă a anului precedent, conform datelor furnizate de Comisia Europeană și analizate de Economica. Anul 2023 a consemnat un preț mediu de 70,4 euro pe tonă în luna iunie.

Comparând cu alte țări europene, roșiile românești sunt mai scumpe cu 28,3 euro pe tonă față de cele grecești și cu 39,2 euro mai mult față de cele spaniole. În Olanda, cultivatorii vând roșiile la un preț și mai competitiv, de doar 56,9 euro pe tonă.

Un preț record la poarta fermei pentru roșii s-a înregistrat în România în aprilie 2024, când acesta a ajuns la 222,8 euro pe tonă, însă acest nivel mediu a fost atins în extrasezon.

Pe măsură ce roșiile progresează de la fermieri spre consumatorul final, ele suferă o majorare substanțială a prețului în unitățile de ambalare, crescând cu 42,1%. Mai exact, după ambalare, prețul mediu ajunge la 140,2 euro pe tonă, reprezentând un plus de 41,4 euro.

În Grecia, ambalarea adaugă un cost de 36,4% la prețul inițial, ducând costul pe tonă la 95,81 euro, în timp ce în Spania, ambalarea crește costul cu 46,8%, până la 87,1 euro pe tonă. Olanda înregistrează o creștere mai moderată, cu tonajul ajungând la 70,5 euro, echivalentul unei creșteri de 23,9%.

Surprinzător, diferențele nu se opresc aici. În magazine, prețul mediu pentru roșiile românești scade la 130,4 euro pe tonă, conform datelor Comisiei Europene, fiind astfel mai mic decât cel înregistrat după ambalare.

Pe de altă parte, Grecia listează roșiile la raft cu 113 euro per tonă, sumă ce reflectă o creștere de 17,9% față de prețul post-ambalare. În Spania, factorii suplimentari de distribuție și vânzare cu amănuntul scot la iveală un preț final de 133,7 euro pe tonă, după o creștere de 55,3% față de prețul după ambalare.

În mod obișnuit, prețul de ieșire din stația de ambalare, cunoscut sub denumirea de „ex-packaging station”, este mai mic decât prețul de retail, deoarece lipsesc cheltuielile suplimentare de comercializare și distribuție. Dar, în anumite cazuri, poate părea invers, cu prețul la ieșire din ambalare depășind prețul de retail. Această situație neobișnuită poate fi atribuită reducerilor promoționale aplicate de retaileri.

Această strategie este frecvent folosită și de comercianții din România pentru diverse produse proaspete, cum sunt legumele, fructele sau carnea. În perioade de supraproducție sau campanii de marketing agresiv, comercianții pot ajusta prețurile pentru a impulsiona vânzările, în timp ce costurile la nivelul stațiilor de ambalare rămân ridicate.

Astfel, aceste dinamici ale prețurilor ilustrează o piață complexă în care factorii de cost variază de-a lungul lanțului de distribuție, provocând atât provocări, cât și oportunități pentru fermieri, ambalatori și retaileri deopotrivă.


Mihai Barna

Mihai Barna are 35 de ani și este jurnalistul din spatele azi în Oradea. Crescut în centrul istoric al orașului, pasionat de fotografie și povești locale, Mihai este un observator atent al vieții cotidiene orădene. Cu o carieră de peste un deceniu în presa locală, el aduce în prim-plan știri relevante, relatări din comunitate și momente care dau culoare orașului. Pentru Mihai, Oradea nu e doar un oraș frumos, ci un spațiu viu, cu oameni, idei și transformări care merită documentate zilnic — cu obiectivitate, empatie și atenție la detalii.

Știri Generale

Știri Generale
Investiție de 37,3 milioane lei prin PNRR pentru siguranța râului Barcău
Nouă mari bănci europene își unesc forțele pentru a emite un instrument digital de plată denominat în euro, echivalentul bitcoin
O agenție imobiliară din București și-a specializat agenți pentru piața din Grecia și vinde locuințe cu TVA zero în Thasos, Asprovalta și Kavala
Packeta România deschide la Oradea un centru logistic capabil de 100.000 colete zilnic, generând noi oportunități de angajare
Programul „laptele și cornul” revine în școli cu un buget cu 4,7% mai mare decât anul trecut, urmare a creșterii TVA
Selina pregătește lucrările la pasajul rutier din Oradea
sens giratoriu eliminat și schimbări pe strada Principatelor Unite, începând cu 23 septembrie 2025
Transportul rutier de marfă din România a crescut cu 69% în 10 ani, de trei ori peste ritmul UE, dar rămâne de peste şase ori mai mic decât cel din Polonia – analiză Colliers
Turcii de la Memorial deschid o clinică în Bucureşti în contract cu Casa de Asigurări de Sănătate
VIDEO Autostrada Moldovei A7: UMB lucrează cu 4.000 de muncitori pe cele trei loturi ale tronsonului Focșani – Bacău. Ce ar putea fi gata în 2025
VIDEO Cu trenul de la Budapesta la Brașov în doar 7 ore. Declarațiile controversate ale premierului maghiar Viktor Orban