Numărul pasagerilor care a circulat cu trenul a scăzut cu 7,5%, la 16,102 milioane, față de 2024

Numărul pasagerilor care a circulat cu trenul a scăzut cu 7,5%, la 16,102 milioane, față de 2024 Sursa poza si informatii: Economica.net

Într-un context economic provocator, numărul călătorilor care au ales calea ferată s-a redus cu 7,5%, ajungând la 16,102 milioane, comparativ cu anul precedent. Potrivit datelor furnizate recent, distanța parcursă de pasageri a înregistrat un declin de 8,1% în perioada analizată.

Transportul feroviar de mărfuri în declin

În contextul transportului de mărfuri pe căile ferate, situația este și mai complexă. Volumul total al bunurilor transportate a scăzut cu 18,5% față de primul trimestru din 2024, singura excepție fiind tranzitul, care a înregistrat o creștere de 47,7%. În total, au fost transportate 9,034 milioane de tone de mărfuri, din care 79,9% au reprezentat transport intern.

Diviziunile dominante în transportul de mărfuri

Sectorul transportului de mărfuri a fost dominat de câteva diviziuni principale. Produsele din cocs și rafinate din petrol au reprezentat 26,5% din totalul mărfurilor, în timp ce cărbunele, lignitul, țițeiul și gazele naturale au reprezentat alte 21,4%. În ceea ce privește distanța parcursă de mărfuri, o pondere de 36% a fost alocată produselor din cocs și petrol rafinat, în timp ce 9,4% a fost dedicată metalelor de bază și produselor metalice finisate, cu excepția echipamentelor și mașinilor.

Indicatorii tehnico-economici și evoluția lor

Institutul Național de Statistică (INS) remarcă o scădere generală a indicatorilor tehnico-economici în transportul feroviar, comparativ cu perioada similară a anului anterior. Totuși, s-au remarcat câteva creșteri izolate. Timpul mediu de rulaj al vagoanelor de marfă a crescut cu 23,5%, iar viteza medie comercială a trenurilor de mărfuri a înregistrat un avans de 1,4%.

Declinuri semnificative în alți indicatori

Pe de altă parte, mai mulți indicatori au suferit scăderi semnificative. Parcursul mediu zilnic al vagoanelor de marfă a scăzut cu 30,4%, și numărul vagoanelor încărcate din străinătate a coborât cu 17,5%. De asemenea, parcursul zilnic al locomotivelor folosite pentru transportul mărfurilor s-a redus cu 14,9%, iar numărul vagoanelor încărcate pe rețeaua CFR a scăzut cu 11,1%. Alt aspect important este că parcursul automotoarelor a înregistrat o diminuare cu 5,6%, iar viteza medie comercială a trenurilor de pasageri a coborât cu 2,5%. În plus, greutatea medie brută a vagoanelor de marfă s-a micșorat cu 2,1%.

Aceste evoluții îngrijorătoare subliniază provocările cu care se confruntă transportul feroviar atât în sectorul pasagerilor, cât și al mărfurilor. Deși trecerea timpului a adus anumite îmbunătățiri minore, cum ar fi creșterile de eficiență în anumite ramuri, rămân multe aspecte care necesită atenție și soluții inovatoare pentru a sprijini revitalizarea acestui sector crucial pentru economia românească.


Mihai Barna

Mihai Barna are 35 de ani și este jurnalistul din spatele azi în Oradea. Crescut în centrul istoric al orașului, pasionat de fotografie și povești locale, Mihai este un observator atent al vieții cotidiene orădene. Cu o carieră de peste un deceniu în presa locală, el aduce în prim-plan știri relevante, relatări din comunitate și momente care dau culoare orașului. Pentru Mihai, Oradea nu e doar un oraș frumos, ci un spațiu viu, cu oameni, idei și transformări care merită documentate zilnic — cu obiectivitate, empatie și atenție la detalii.

Știri Generale

Știri Generale
Investiție de 37,3 milioane lei prin PNRR pentru siguranța râului Barcău
Nouă mari bănci europene își unesc forțele pentru a emite un instrument digital de plată denominat în euro, echivalentul bitcoin
O agenție imobiliară din București și-a specializat agenți pentru piața din Grecia și vinde locuințe cu TVA zero în Thasos, Asprovalta și Kavala
Packeta România deschide la Oradea un centru logistic capabil de 100.000 colete zilnic, generând noi oportunități de angajare
Programul „laptele și cornul” revine în școli cu un buget cu 4,7% mai mare decât anul trecut, urmare a creșterii TVA
Selina pregătește lucrările la pasajul rutier din Oradea
sens giratoriu eliminat și schimbări pe strada Principatelor Unite, începând cu 23 septembrie 2025
Transportul rutier de marfă din România a crescut cu 69% în 10 ani, de trei ori peste ritmul UE, dar rămâne de peste şase ori mai mic decât cel din Polonia – analiză Colliers
Turcii de la Memorial deschid o clinică în Bucureşti în contract cu Casa de Asigurări de Sănătate
VIDEO Autostrada Moldovei A7: UMB lucrează cu 4.000 de muncitori pe cele trei loturi ale tronsonului Focșani – Bacău. Ce ar putea fi gata în 2025
VIDEO Cu trenul de la Budapesta la Brașov în doar 7 ore. Declarațiile controversate ale premierului maghiar Viktor Orban