Noile trenuri Alstom ar trebuie să ajungă în ianuarie 2026, în România. Compania ar ar trebui să plătească penalităţi de zeci de miloane de euro pentru întârzierile de doi ani (Președintele ARF)

Noile trenuri Alstom ar trebuie să ajungă în ianuarie 2026, în România. Compania ar ar trebui să plătească penalităţi de zeci de miloane de euro pentru întârzierile de doi ani (Președintele ARF) Sursa poza si informatii: Economica.net

Președintele Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF), Mihai Barbu, a subliniat într-un interviu recent faptul că noile trenuri Alstom se așteaptă să fie livrate până în ianuarie 2026. Această declarație vine după întârzieri semnificative față de programul inițial, care prevedea livrarea în 2024. Cu întârzieri de circa doi ani, compania Alstom ar putea fi nevoită să plătească penalități ce ar putea să ajungă la zeci de milioane de euro.

În timp ce Alstom se confruntă cu aceste probleme, constructorul polonez PESA este pregătit să livreze în România 14 trenuri până la finele acestui an. Prima dintre acestea va deveni operațională la începutul lui 2026, fiind administrată de CFR Călători, conform planurilor actuale.

Mihai Barbu a menționat în interviul acordat Agerpres și controversa cu privire la o majorare substantială a indemnizațiilor pentru conducerea CFR Călători. Cei șapte membri ai Consiliului de Administrație și cei doi directori vor primi o creștere salarială semnificativă, fiecare ajungând la circa 32.000 lei lunar. Acest aspect a generat discuții în contextul în care Autoritatea pentru Reformă Feroviară se confruntă cu presiunea bugetară și necesitatea finanțării substanțiale pentru proiectele de modernizare feroviară.

Provocările Livrării Trenurilor Coradia Stream

Întârzierile livrărilor de trenuri Coradia Stream de către Alstom constituie un punct nevralgic în relația dintre companie și ARF. Chiar dacă un act adițional semnat extinde termenul de livrare până la începutul lui 2026, discuțiile privind penalitățile persistă. Mihai Barbu a menționat că valoarea penalităților nu a fost încă stabilită definitiv, întrucât acestea variază zilnic. În plus, ARF va continua discuțiile cu Alstom pentru a găsi o soluție amiabilă.

Situația Compensațiilor CFR Călători

În paralel, se află în discuție și subvențiile acordate CFR Călători, care și-au exprimat nemulțumirea față de compensația actuală de 33 de lei per tren-kilometru, mai puțin decât suma convenită anterior, de 47,4 lei per tren-kilometru. Această diferență a cauzat dificultăți financiare pentru companie, forțând guvernul să subvenționeze anul trecut suma de 2,13 miliarde de lei, o creștere substanțială față de bugetul preconizat inițial.

Mai mult, Mihai Barbu a evidențiat necesitatea unei investiții majore în infrastructura feroviară din România. În comparație cu progresele realizate în construcția autostrăzilor, calea ferată a beneficiat de mult mai puțină atenție, cu doar 170 de kilometri reabilitați și niciun metru de cale ferată nou construit.

Viitorul Companiilor de Transport Feroviar

Barbu a subliniat că investițiile ar trebui să fie direcționate nu numai către materialul rulant, ci și către reabilitarea infrastructurii feroviare. În opinia sa, este necesară o abordare integrată care să asigure o eficiență sporită și o creștere a vitezei de operare, în contextul migrației continue a transportului de marfă și călători către sectorul rutier.

În timp ce Alstom și PESA își continuă eforturile de a livra trenurile conform planului, rămâne de văzut cum se vor desfășura lucrurile în perspectivele investițiilor în infrastructura feroviară. Indiferent de provocările actuale, oficialii ARF rămân optimiști că planurile de modernizare feroviară vor aduce îmbunătățiri semnificative în următorii ani.


Mihai Barna

Mihai Barna are 35 de ani și este jurnalistul din spatele azi în Oradea. Crescut în centrul istoric al orașului, pasionat de fotografie și povești locale, Mihai este un observator atent al vieții cotidiene orădene. Cu o carieră de peste un deceniu în presa locală, el aduce în prim-plan știri relevante, relatări din comunitate și momente care dau culoare orașului. Pentru Mihai, Oradea nu e doar un oraș frumos, ci un spațiu viu, cu oameni, idei și transformări care merită documentate zilnic — cu obiectivitate, empatie și atenție la detalii.

Știri Generale

Știri Generale
Investiție de 37,3 milioane lei prin PNRR pentru siguranța râului Barcău
Nouă mari bănci europene își unesc forțele pentru a emite un instrument digital de plată denominat în euro, echivalentul bitcoin
O agenție imobiliară din București și-a specializat agenți pentru piața din Grecia și vinde locuințe cu TVA zero în Thasos, Asprovalta și Kavala
Packeta România deschide la Oradea un centru logistic capabil de 100.000 colete zilnic, generând noi oportunități de angajare
Programul „laptele și cornul” revine în școli cu un buget cu 4,7% mai mare decât anul trecut, urmare a creșterii TVA
Selina pregătește lucrările la pasajul rutier din Oradea
sens giratoriu eliminat și schimbări pe strada Principatelor Unite, începând cu 23 septembrie 2025
Transportul rutier de marfă din România a crescut cu 69% în 10 ani, de trei ori peste ritmul UE, dar rămâne de peste şase ori mai mic decât cel din Polonia – analiză Colliers
Turcii de la Memorial deschid o clinică în Bucureşti în contract cu Casa de Asigurări de Sănătate
VIDEO Autostrada Moldovei A7: UMB lucrează cu 4.000 de muncitori pe cele trei loturi ale tronsonului Focșani – Bacău. Ce ar putea fi gata în 2025
VIDEO Cu trenul de la Budapesta la Brașov în doar 7 ore. Declarațiile controversate ale premierului maghiar Viktor Orban