Noile tarife impuse de Trump pot pune în pericol siguranța aeriană și lanțurile de aprovizionare ale companiilor aeriene

Noile tarife impuse de Trump pot pune în pericol  siguranța aeriană și lanțurile de aprovizionare ale companiilor aeriene Sursa poza si informatii: Economica.net

Industria aeriană se află sub presiunea unor tarife de 10% aplicate importurilor de avioane și componente, urmare directă a taxelor vamale anunțate de către fostul președinte Donald Trump în aprilie asupra partenerilor comerciali internaționali. Această inițiativă vine în contextul în care Departamentul Comerțului a lansat recent o investigație cunoscută sub denumirea de Secțiunea 232, examinând riscurile pentru securitatea națională potențial generate de importuri. Această anchetă ar putea justifica introducerea unor taxe și mai mari asupra avioanelor, motoarelor și pieselor implicate.

Asociația Industriei Aerospațiale (AIA), care reunește giganți precum Boeing, Airbus, RTX, GE Aerospace împreună cu numeroase alte companii, a solicitat Departamentului Comerțului să extindă perioada de consultare publică a prevederilor Secțiunii 232 cu încă 90 de zile și să amâne impunerea de noi tarife pentru cel puțin 180 de zile. Această cerere este motivată de nevoia de consultări suplimentare cu reprezentanții industriei, astfel încât tarifele să reflecte corect valorile de securitate națională fără a compromite siguranța și eficiența lanțurilor de aprovizionare.

Un eveniment ce ilustrează complexitatea acestei situații este incendiul produs în februarie la o fabrică din Pennsylvania, care furnizează elemente de fixare pentru sectorul aerospațial. Incidentul a pus în evidență dificultățile întâmpinate în găsirea și certificarea unor furnizori alternativi la același nivel de standarde de siguranță. După cum afirmă AIA, acest proces de înlocuire ar putea dura chiar și un deceniu.

De partea cealaltă, Airlines for America, o organizație ce include mari companii aeriene precum American Airlines, United Airlines și Delta Air Lines, avertizează că tarifele ar putea crește prețul biletelor de avion și al transportului de mărfuri. „Costurile sporite în sectorul aviației comerciale pot afecta negativ securitatea economică și națională și frâna capacitatea industriei de a se dezvolta, concura și inova,” au afirmat transportatorii în documentele depuse la Departamentul Comerțului.

Companiile de profil sunt îngrijorate de riscul ca aceste tarife să destabilizeze lanțurile de aprovizionare, care își revin după o perioadă de incertitudini, și să permită intrarea pe piață a pieselor contrafăcute, generând astfel o serie de efecte adverse în lanț, pline de incertitudini și consecințe neprevăzute.

Ca o măsură de precauție, producătorii și companiile aeriene fac lobby pentru revenirea la un regim fără tarife, asigurat anterior de Acordul Civil pentru Avioane din 1979. Grație acestui acord, sectorul aviatic american a menținut un surplus comercial anual de 75 de miliarde de dolari. Pentru a beneficia de aceste scutiri, componentele utilizate trebuie să fie certificate de Administrația Federală a Aviației (FAA).

Pe fondul acestor discuții, este clar că impunerea unor tarife suplimentare ar putea avea efecte semnificative și pe termen lung asupra industriei aviatice globale, dar și asupra securității naționale și economice a Statelor Unite. Întreprinzătorii din sector cer o analiză amănunțită și o comunicare transparentă înainte ca orice tarife noi să fie aplicate, pentru a preveni destabilizarea unei industrii esențiale pentru conectivitatea globală.


Mihai Barna

Mihai Barna are 35 de ani și este jurnalistul din spatele azi în Oradea. Crescut în centrul istoric al orașului, pasionat de fotografie și povești locale, Mihai este un observator atent al vieții cotidiene orădene. Cu o carieră de peste un deceniu în presa locală, el aduce în prim-plan știri relevante, relatări din comunitate și momente care dau culoare orașului. Pentru Mihai, Oradea nu e doar un oraș frumos, ci un spațiu viu, cu oameni, idei și transformări care merită documentate zilnic — cu obiectivitate, empatie și atenție la detalii.

Știri Generale

Știri Generale
Investiție de 37,3 milioane lei prin PNRR pentru siguranța râului Barcău
Nouă mari bănci europene își unesc forțele pentru a emite un instrument digital de plată denominat în euro, echivalentul bitcoin
O agenție imobiliară din București și-a specializat agenți pentru piața din Grecia și vinde locuințe cu TVA zero în Thasos, Asprovalta și Kavala
Packeta România deschide la Oradea un centru logistic capabil de 100.000 colete zilnic, generând noi oportunități de angajare
Programul „laptele și cornul” revine în școli cu un buget cu 4,7% mai mare decât anul trecut, urmare a creșterii TVA
Selina pregătește lucrările la pasajul rutier din Oradea
sens giratoriu eliminat și schimbări pe strada Principatelor Unite, începând cu 23 septembrie 2025
Transportul rutier de marfă din România a crescut cu 69% în 10 ani, de trei ori peste ritmul UE, dar rămâne de peste şase ori mai mic decât cel din Polonia – analiză Colliers
Turcii de la Memorial deschid o clinică în Bucureşti în contract cu Casa de Asigurări de Sănătate
VIDEO Autostrada Moldovei A7: UMB lucrează cu 4.000 de muncitori pe cele trei loturi ale tronsonului Focșani – Bacău. Ce ar putea fi gata în 2025
VIDEO Cu trenul de la Budapesta la Brașov în doar 7 ore. Declarațiile controversate ale premierului maghiar Viktor Orban