noi giganți pregătiți să intre în România. CEC Bank și alte firme așteaptă autorizarea pentru debut în 2026.

noi giganți pregătiți să intre în România. CEC Bank și alte firme așteaptă autorizarea pentru debut în 2026. Sursa poza: Economica.net

Industria de asigurări auto din România ar putea beneficia de o transformare semnificativă în următorii ani. Pe măsură ce discuțiile cu potențiali noi jucători de pe piața RCA avansează, este posibil ca până în 2026 să avem până la 14-15 companii active. Această creștere ar putea duce la dublarea jucătorilor față de situația post-faliment Euroins din 2023, reducând astfel problema lipsei concurenței care a ponderat opțiunile disponibile și a propulsat prețurile.

În momentul de față, piața RCA se bucură de prezența a 10 jucători, trei mai mulți decât în primăvara anului 2023. Dincolo de aceștia, alți doi jucători se pregătesc de intrare. Anytime, parte a grupului Interamerican controlat de Achmea din Olanda, și Signal Iduna, deja lider pe asigurările de sănătate în România, sunt foarte aproape de acest pas.

Încă trei companii prospectează piața românească

Pe lângă acestea, alte trei firme se pregătesc să intre pe piața RCA din România. Printre ele se numără și fintech-ul Ominimo, care deține o cotă semnificativă din piața RCA din Ungaria și care a inițiat discuții cu brokeri locali pentru un eventual debut în 2026. În plus, CEC Bank, ce a depus deja dosarul de autorizare la ASF, a început să contureze o acoperire și în acest segment, schimbând planurile inițiale care nu includeau linia RCA.

PZU, un alt gigant interesat de piața românească

Compania poloneză PZU, unul dintre principalii lideri din Europa de Sud-Est, își arată interesul pentru piața din România. Cu un volum de prime subscrise în 2024 ce depășește dublul întregii piețe românești, PZU caută să intre pe piața noastră prin structuri care respectă principiul pașaportului european, permițându-le să își desfășoare activitatea fără a înființa sediul aici. Istoric, PZU a fost aproape de a achiziționa Astra Asigurări, însă negocierile nu s-au materializat.

Avantaje și posibile riscuri ale creșterii numărului de jucători pe piața RCA

Piața RCA din România este pe cale să devină mult mai diversificată, fenomen ce ajunge să elimine monopolul restrâns de până acum. Mai mulți jucători vor însemna, inevitabil, o concurență sporită, ceea ce ar putea să creeze presiuni descending asupra prețurilor și să asigure o repartizare mai echilibrată a daunelor. Aceasta ar reduce riscurile financiare pentru fiecare jucător și ar putea chiar preveni întârzierile în plata daunelor.

Totuși, majoritatea noilor veniți se încadrează fie în sistemul FOE (Freedom of Establishment), fie FOS (Freedom of Service), ambele permițând operarea sub reglementarea din țara de origine. Deși aceasta poate aduce flexibilitate, există riscuri potențiale legate de modul în care se gestionează cererile de despăgubire. Pe acest fond, Polonia a interzis recent activitatea Dallbogg, o companie implicată și pe piața românească din aceleași raționamente.

Cu toate acestea, semnalele sunt pozitive la nivel general, iar noii participanți precum Anytime sunt susținuți de grupuri cu o putere financiară solidă, ceea ce oferă o anume certitudine pe piața deja vibrantă a asigurărilor auto din România. În timp ce schimbările legislative la nivel european ar putea oferi mai mult control în viitor, este clar că în prezent șoferii români ar putea beneficia de o mai mare diversitate de opțiuni și de prețuri mai atractive.


Mihai Barna

Mihai Barna are 35 de ani și este jurnalistul din spatele azi în Oradea. Crescut în centrul istoric al orașului, pasionat de fotografie și povești locale, Mihai este un observator atent al vieții cotidiene orădene. Cu o carieră de peste un deceniu în presa locală, el aduce în prim-plan știri relevante, relatări din comunitate și momente care dau culoare orașului. Pentru Mihai, Oradea nu e doar un oraș frumos, ci un spațiu viu, cu oameni, idei și transformări care merită documentate zilnic — cu obiectivitate, empatie și atenție la detalii.

Știri Generale

Știri Generale
Investiție de 37,3 milioane lei prin PNRR pentru siguranța râului Barcău
Nouă mari bănci europene își unesc forțele pentru a emite un instrument digital de plată denominat în euro, echivalentul bitcoin
O agenție imobiliară din București și-a specializat agenți pentru piața din Grecia și vinde locuințe cu TVA zero în Thasos, Asprovalta și Kavala
Packeta România deschide la Oradea un centru logistic capabil de 100.000 colete zilnic, generând noi oportunități de angajare
Programul „laptele și cornul” revine în școli cu un buget cu 4,7% mai mare decât anul trecut, urmare a creșterii TVA
Selina pregătește lucrările la pasajul rutier din Oradea
sens giratoriu eliminat și schimbări pe strada Principatelor Unite, începând cu 23 septembrie 2025
Transportul rutier de marfă din România a crescut cu 69% în 10 ani, de trei ori peste ritmul UE, dar rămâne de peste şase ori mai mic decât cel din Polonia – analiză Colliers
Turcii de la Memorial deschid o clinică în Bucureşti în contract cu Casa de Asigurări de Sănătate
VIDEO Autostrada Moldovei A7: UMB lucrează cu 4.000 de muncitori pe cele trei loturi ale tronsonului Focșani – Bacău. Ce ar putea fi gata în 2025
VIDEO Cu trenul de la Budapesta la Brașov în doar 7 ore. Declarațiile controversate ale premierului maghiar Viktor Orban