Nici mere nu prea se mai fac în România. Producția nu a mai fost așa de rea din 2017 încoace

Nici mere nu prea se mai fac în România. Producția nu a mai fost așa de rea din 2017 încoace

Sursa poza si informatii: Economica.net

România, recunoscută cândva pentru livezile sale bogate, se confruntă acum cu o scădere semnificativă a producției de mere. Anul acesta, se estimează o recoltă de doar 442.000 de tone de mere, o reducere de 10% față de 2022, conform unui raport al Comisiei Europene. Aceste cifre marchează cel mai jos nivel din 2017, când recolta a fost de numai 340.000 de tone.

Trendul descendent a început în 2021, când producția s-a ridicat la aproximativ 600.000 de tone. Această scădere constantă a dus la o creștere a importurilor de mere din alte țări membre ale Uniunii Europene pentru a suplini cererea internă. La nivelul Uniunii, producţia totală din acest an este ușor mai mică decât cea din anul trecut, având o scădere de doar 0,1%, echivalent cu 10,4 milioane de tone.

Printre cei mai importanți producători europeni se numără Polonia, Italia și Franța. Polonia domină piața cu o producție impresionantă de 3,3 milioane de tone, înregistrând o creștere de 3,4% față de anul anterior. Italia a produs 2,2 milioane de tone, în scădere cu 3,5%, iar Franța a avut o producție de 1,4 milioane de tone, marcând o creștere de 3,6%.

Evoluția Prețurilor și Poziția României

În ceea ce privește prețurile, costul mediu pentru 100 de kilograme de mere ambalate și sortate a fost de 106 euro în luna iulie, reprezentând o creștere de 13,1% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Acest preț este cu 25,9% mai mare decât media ultimilor cinci ani, deși este cu 1,6% mai mic față de luna iunie a acestui an. Aceste date au fost calculate analizând prețurile din cele mai mari piețe de mere: Polonia, Franța, Italia și Germania.

România ocupă locul al șaselea în Europa ca producător de mere, deținând o cotă de 4,4% din producția totală UE. Cu toate acestea, pentru a satisface nevoia internă, importurile rămân esențiale. Prețurile de import pentru 100 de kilograme de mere în UE sunt în jur de 133 euro, o scădere față de anul trecut când prețul depășea 160 de euro.

Viitorul Pieței de Mere în România

În acest context, viitorul producției de mere românești depinde de factori precum adaptabilitatea la schimbările climatice, modernizarea plantelor de procesare și îmbunătățirea tehnologiilor agricole. Îmbunătățirile în infrastructura agricolă și politici care să susțină producătorii locali ar putea inversa această tendință descendentă.

În contextul economic și climatic actual, România trebuie să investească în resurse locale și să îmbunătățească metodele de producție pentru a se asigura că merele românești nu vor dispărea complet de pe rafturile magazinelor. Aceste măsuri nu numai că ar putea revitaliza industria internă, dar ar putea poziționa România mai favorabil pe piața internațională a merelor.


Mihai Barna

Mihai Barna are 35 de ani și este jurnalistul din spatele azi în Oradea. Crescut în centrul istoric al orașului, pasionat de fotografie și povești locale, Mihai este un observator atent al vieții cotidiene orădene. Cu o carieră de peste un deceniu în presa locală, el aduce în prim-plan știri relevante, relatări din comunitate și momente care dau culoare orașului. Pentru Mihai, Oradea nu e doar un oraș frumos, ci un spațiu viu, cu oameni, idei și transformări care merită documentate zilnic — cu obiectivitate, empatie și atenție la detalii.

Știri Generale

Știri Generale
Investiție de 37,3 milioane lei prin PNRR pentru siguranța râului Barcău
Nouă mari bănci europene își unesc forțele pentru a emite un instrument digital de plată denominat în euro, echivalentul bitcoin
O agenție imobiliară din București și-a specializat agenți pentru piața din Grecia și vinde locuințe cu TVA zero în Thasos, Asprovalta și Kavala
Packeta România deschide la Oradea un centru logistic capabil de 100.000 colete zilnic, generând noi oportunități de angajare
Programul „laptele și cornul” revine în școli cu un buget cu 4,7% mai mare decât anul trecut, urmare a creșterii TVA
Selina pregătește lucrările la pasajul rutier din Oradea
sens giratoriu eliminat și schimbări pe strada Principatelor Unite, începând cu 23 septembrie 2025
Transportul rutier de marfă din România a crescut cu 69% în 10 ani, de trei ori peste ritmul UE, dar rămâne de peste şase ori mai mic decât cel din Polonia – analiză Colliers
Turcii de la Memorial deschid o clinică în Bucureşti în contract cu Casa de Asigurări de Sănătate
VIDEO Autostrada Moldovei A7: UMB lucrează cu 4.000 de muncitori pe cele trei loturi ale tronsonului Focșani – Bacău. Ce ar putea fi gata în 2025
VIDEO Cu trenul de la Budapesta la Brașov în doar 7 ore. Declarațiile controversate ale premierului maghiar Viktor Orban