Muncitorii asiatici încep să părăsească șantierele din România

Muncitorii asiatici încep să părăsească șantierele din România

Sursa poza si informatii: Economica.net

Piața construcțiilor din România primește o nouă provocare odată cu începerea exodului muncitorilor asiatici. Într-un context economic deja complicat, plecarea acestora ar putea avea implicații semnificative asupra șantierelor din întreaga țară.

Context și cauze

Președintele Asociației Române a Antreprenorilor de Construcții (ARACO) subliniază că găsirea de alternative pentru forța de muncă locală a dus la importul de muncitori din Asia. Aceste soluții, deși necesare, au adus cu sine o serie de provocări în adaptarea la condițiile locale, cheltuielile suplimentare fiind, în cea mai mare parte, acoperite de companiile de construcții.

Angajarea muncitorilor asiatici a fost inițial văzută ca o soluție temporară, dar odată cu alunecarea în spirală a costurilor si dificultățile adaptării logistice, unele dintre aceste contracte sunt în pericol de re-evaluare sau chiar anulare. „Soluțiile de compensare vin din spațiul asiatic și aduc evident neconformități în planul adaptării pentru care tot societățile sunt obligate să suporte costurile”, a precizat președintele ARACO. Această situație îi determină pe mulți muncitori să-și caute de lucru în alte părți ale Europei, unde oportunitățile par mai promițătoare.

Impactul plecării muncitorilor

Rezilierea contractelor de muncă sau nevoia de a găsi noi locuri de muncă îi împinge pe acești muncitori către statele vest-europene, unde cererea de muncitori calificați este în creștere. „Disponibilizările potențiale de forță de muncă în urma amputării contractelor în execuție riscă să genereze din nou fluxuri semnificative de muncitori migranți către statele din vestul Europei”, avertizează ARACO.

Acest fenomen ridică îngrijorări în rândul antreprenorilor din construcții, care se bazează pe forța de muncă asiatică pentru a face față deficitului prezent de resurse umane. Construcțiile deja afectate de întârzieri riscă să se confrunte cu noi provocări, iar termenele de realizare a proiectelor majore ar putea fi și mai greu de respectat.

Soluții și perspective

În acest context, găsirea unor strategii eficiente pentru a reține forța de muncă asiatică devine crucială. Companiile ar putea recurge la îmbunătățirea condițiilor de muncă și oferirea unor pachete de beneficii mai atractive pentru a preveni exodul. Totodată, adaptarea la noile realități ale pieței muncii trebuie să fie un proces colaborativ între guvern și sectorul privat.

Pentru a atenua impactul acestor plecări, ar putea fi nevoie și de regândirea strategiilor de formare profesională pe plan local, astfel încât să se crească numărul de muncitori calificați din România care pot ocupa rapid locurile vacante din șantiere.

România se află într-un moment de răscruce în ceea ce privește gestionarea resurselor umane din construcții. În lipsa unei abordări proactive și coerente, este posibil ca economia să întâmpine dificultăți suplimentare într-un domeniu esențial pentru dezvoltarea sa. Prin urmare, coordonarea eforturilor și planificarea pe termen lung sunt imperios necesare pentru a asigura stabilitatea și progresul continu al sectorului construcțiilor.


Mihai Barna

Mihai Barna are 35 de ani și este jurnalistul din spatele azi în Oradea. Crescut în centrul istoric al orașului, pasionat de fotografie și povești locale, Mihai este un observator atent al vieții cotidiene orădene. Cu o carieră de peste un deceniu în presa locală, el aduce în prim-plan știri relevante, relatări din comunitate și momente care dau culoare orașului. Pentru Mihai, Oradea nu e doar un oraș frumos, ci un spațiu viu, cu oameni, idei și transformări care merită documentate zilnic — cu obiectivitate, empatie și atenție la detalii.

Știri Generale

Știri Generale
Investiție de 37,3 milioane lei prin PNRR pentru siguranța râului Barcău
Nouă mari bănci europene își unesc forțele pentru a emite un instrument digital de plată denominat în euro, echivalentul bitcoin
O agenție imobiliară din București și-a specializat agenți pentru piața din Grecia și vinde locuințe cu TVA zero în Thasos, Asprovalta și Kavala
Packeta România deschide la Oradea un centru logistic capabil de 100.000 colete zilnic, generând noi oportunități de angajare
Programul „laptele și cornul” revine în școli cu un buget cu 4,7% mai mare decât anul trecut, urmare a creșterii TVA
Selina pregătește lucrările la pasajul rutier din Oradea
sens giratoriu eliminat și schimbări pe strada Principatelor Unite, începând cu 23 septembrie 2025
Transportul rutier de marfă din România a crescut cu 69% în 10 ani, de trei ori peste ritmul UE, dar rămâne de peste şase ori mai mic decât cel din Polonia – analiză Colliers
Turcii de la Memorial deschid o clinică în Bucureşti în contract cu Casa de Asigurări de Sănătate
VIDEO Autostrada Moldovei A7: UMB lucrează cu 4.000 de muncitori pe cele trei loturi ale tronsonului Focșani – Bacău. Ce ar putea fi gata în 2025
VIDEO Cu trenul de la Budapesta la Brașov în doar 7 ore. Declarațiile controversate ale premierului maghiar Viktor Orban