LISTA autostrăzilor prioritare la construit. Cum s-a schimbat ordinea proiectelor în ultimii patru ani

LISTA autostrăzilor prioritare la construit. Cum s-a schimbat ordinea proiectelor în ultimii patru ani Sursa poza si informatii: Economica.net

În perioada Guvernului Nicolae Ciucă, în urmă cu patru ani, a fost lansat un ambițios Program Investițional destinat dezvoltării infrastructurii rutiere în România pe termenul 2021-2030. Acest program includea 27 de proiecte de autostrăzi și drumuri expres prioritizate în funcție de importanța economică și conectivitatea strategică. Proiectele urmau să fie realizate cu finanțare din Programul Transport, distinct de proiectele deja în execuție sau cele sprijinite prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Autorii listei subliniau atunci importanța prioritizării în contextul resurselor limitate comparativ cu necesarul investițiilor. Cu toate acestea, analizând acum aceleași 27 de proiecte, doar patru au ajuns efectiv să fie construite.

Site-ul ECONOMICA.NET a realizat un clasament al proiectelor în funcție de evoluția lor concretă în perioada trecută. La vârf se află proiectele trecute deja la stadiul de execuție, urmate de cele cu contracte de construcție semnate sau aflate în faza de licitație pentru construcție ori studiu de fezabilitate. La final, sunt proiectele care par să fi stagnat.

Autostrăzile Retrase în Clasament

Drumul de mare viteză dintre București și Giurgiu a înregistrat cea mai mare cădere, de la locul 2 în topul priorităților din 2021, până la poziția 23 în prezent, fiind abia acum la etapa de licitație pentru studiul de fezabilitate. Și autostrada A3 Ploiești – Brașov, divizată în două părți, a fost retrogradată, după ce a fost transferată între instituții și suspendată din cauza problemelor administrative.

Proiecte cu Progrese Remarcabile

În contrapunct, Drumul Expres Brăila – Focșani a urcat spectaculos în clasament, de pe ultimul loc (27) acum patru ani, ajungând acum pe locul 11 datorită progreselor substanțiale. De asemenea, proiecte ca A9 Timișoara – Moravița sau DEx Arad – Oradea au avansat decisiv, trecând de faza licitațiilor și chiar semnând contracte de construcție.

Un alt proiect notabil, Drumul Expres Bacău – Piatra Neamț, a ajuns într-o etapă de licitație pentru construcție, deși nu figura în lista inițială din 2021.

Accelerarea unora dintre aceste proiecte, cum ar fi A9 și DEx Arad – Oradea, este atribuită necesității strategice de a integra România în coridorul Inițiativei celor Trei Mări, ce intenționează să unească Marea Baltică, Marea Adriatică și Marea Neagră.

Rămâne de văzut cum vor fi selectate proiectele de autostrăzi viitoare și ce criterii vor prevala, mai ales că noul program de guvernare atrage atenția asupra necesității unei prioritizări clare și a opririi semnării unor noi contracte până la analizarea celor existente.

Acest sistem de clasificare și reevaluare a proiectelor este vital, având în vedere investițiile masive de care România are nevoie și resursele financiare limitate, obligația de a lua decizii strategice rămâne esențială pentru dezvoltarea durabilă a infrastructurii de transport.


Mihai Barna

Mihai Barna are 35 de ani și este jurnalistul din spatele azi în Oradea. Crescut în centrul istoric al orașului, pasionat de fotografie și povești locale, Mihai este un observator atent al vieții cotidiene orădene. Cu o carieră de peste un deceniu în presa locală, el aduce în prim-plan știri relevante, relatări din comunitate și momente care dau culoare orașului. Pentru Mihai, Oradea nu e doar un oraș frumos, ci un spațiu viu, cu oameni, idei și transformări care merită documentate zilnic — cu obiectivitate, empatie și atenție la detalii.

Știri Generale

Știri Generale
Investiție de 37,3 milioane lei prin PNRR pentru siguranța râului Barcău
Nouă mari bănci europene își unesc forțele pentru a emite un instrument digital de plată denominat în euro, echivalentul bitcoin
O agenție imobiliară din București și-a specializat agenți pentru piața din Grecia și vinde locuințe cu TVA zero în Thasos, Asprovalta și Kavala
Packeta România deschide la Oradea un centru logistic capabil de 100.000 colete zilnic, generând noi oportunități de angajare
Programul „laptele și cornul” revine în școli cu un buget cu 4,7% mai mare decât anul trecut, urmare a creșterii TVA
Selina pregătește lucrările la pasajul rutier din Oradea
sens giratoriu eliminat și schimbări pe strada Principatelor Unite, începând cu 23 septembrie 2025
Transportul rutier de marfă din România a crescut cu 69% în 10 ani, de trei ori peste ritmul UE, dar rămâne de peste şase ori mai mic decât cel din Polonia – analiză Colliers
Turcii de la Memorial deschid o clinică în Bucureşti în contract cu Casa de Asigurări de Sănătate
VIDEO Autostrada Moldovei A7: UMB lucrează cu 4.000 de muncitori pe cele trei loturi ale tronsonului Focșani – Bacău. Ce ar putea fi gata în 2025
VIDEO Cu trenul de la Budapesta la Brașov în doar 7 ore. Declarațiile controversate ale premierului maghiar Viktor Orban