Demolarea Fabricii Dâmbovița Pregătește Locul pentru Un Nou Proiect Vastint, Asemănător IKEA, în Sectoarele Imobiliare și Comerciale

Demolarea Fabricii Dâmbovița Pregătește Locul pentru Un Nou Proiect Vastint, Asemănător IKEA, în Sectoarele Imobiliare și Comerciale Sursa poza: Economica.net

În prezent, fosta fabrică de încălțăminte Dâmbovița este demolată pe măsură ce dezvoltatorul imobiliar Vastint, legat de acționarii IKEA, ridică proiecte noi pe terenul acesteia. Fotografiile publicate recent de Economica.net indică stadiul avansat al demolărilor - o parte din clădirile fabricii fiind deja rase de pe fața pământului. În săptămânile următoare, se preconizează că toate structurile prezente pe amplasament vor fi demolate, urmate de curățarea temeinică a locului de toate resturile generate.

Vastint și-a asigurat proprietatea asupra acestui sit prin două tranzacții distincte. Prima, în 2019, a inclus achiziționarea unei părți din fabrică de la fondatorii brandurilor Exotique și Musette. A doua parte a fost achiziționată în 2023 de la dezvoltatorul grec Reds, afiliat grupului Ellaktor. Un plan urbanistic din 2009 demonstrează că aceleași terenuri aveau prevăzute dezvoltări care ar putea atinge chiar și 19 etaje. În contextul pieței imobiliare, aceste parcele, de circa 22.571 metri pătrați în total, au fost aprobate pentru construcția de locuințe și centre de birouri.

Nu este prima incursiune a Vastint în zonă; compania mai deține și spațiul fostei fabrici Timpuri Noi, unde proiectul Timpuri Noi Square prinde contur și continuă să se extindă.

Fabrica Dâmbovița: De la un colos industrial la o amintire ce dispare încet

Fabrica Dâmbovița, amplasată strategic pe Splaiul Unirii din București, a fost cândva un pilon central al industriei românești de încălțăminte. Înființată în 1948 prin unificarea mai multor ateliere de profil, printre care Tabăcăria Națională și Gratex, a devenit rapid cunoscută drept Întreprinderea de Pielărie și Încălțăminte „Kirov” în perioada comunistă, revenind ulterior la numele original.

În epoca sa de glorie, anii ’80, aceasta ocupa un teritoriu vast de 135.000 de metri pătrați și oferea locuri de muncă pentru peste 8.000 de persoane. Produsele sale — de la bocanci la încălțăminte sport — erau destinate atât pieței interne, cât și exportului, iar fabrica dispunea și de un magazin propriu, popular printre consumatori.

Transformările economice post-1990 au forțat fabrica să se reorganizeze ca societate comercială, devenind SC Dâmbovița S.A. Această tranziție, însă, nu a reușit să salveze fabrica de la declinul său imminent — în ciuda eforturilor de export și adaptării economice, activitatea și-a diminuat intensitatea cu fiecare an. Tranzițiile de proprietate au văzut că o mare parte din structurile fabricii au fost închiriate sau vândute către diverse entități private și de stat.

Demolarea recentă înseamnă mai mult decât sfârșitul fizic al unei mari uzine; reprezintă dispariția unei părți semnificative din istoria industriei autohtone, înlocuită de noile orizonturi imobiliare ce își propun să modifice peisajul urban bucureștean.

FOTO: Andrada Ghira pentru Economica.net


Mihai Barna

Mihai Barna are 35 de ani și este jurnalistul din spatele azi în Oradea. Crescut în centrul istoric al orașului, pasionat de fotografie și povești locale, Mihai este un observator atent al vieții cotidiene orădene. Cu o carieră de peste un deceniu în presa locală, el aduce în prim-plan știri relevante, relatări din comunitate și momente care dau culoare orașului. Pentru Mihai, Oradea nu e doar un oraș frumos, ci un spațiu viu, cu oameni, idei și transformări care merită documentate zilnic — cu obiectivitate, empatie și atenție la detalii.

Știri Generale

Știri Generale
Investiție de 37,3 milioane lei prin PNRR pentru siguranța râului Barcău
Nouă mari bănci europene își unesc forțele pentru a emite un instrument digital de plată denominat în euro, echivalentul bitcoin
O agenție imobiliară din București și-a specializat agenți pentru piața din Grecia și vinde locuințe cu TVA zero în Thasos, Asprovalta și Kavala
Packeta România deschide la Oradea un centru logistic capabil de 100.000 colete zilnic, generând noi oportunități de angajare
Programul „laptele și cornul” revine în școli cu un buget cu 4,7% mai mare decât anul trecut, urmare a creșterii TVA
Selina pregătește lucrările la pasajul rutier din Oradea
sens giratoriu eliminat și schimbări pe strada Principatelor Unite, începând cu 23 septembrie 2025
Transportul rutier de marfă din România a crescut cu 69% în 10 ani, de trei ori peste ritmul UE, dar rămâne de peste şase ori mai mic decât cel din Polonia – analiză Colliers
Turcii de la Memorial deschid o clinică în Bucureşti în contract cu Casa de Asigurări de Sănătate
VIDEO Autostrada Moldovei A7: UMB lucrează cu 4.000 de muncitori pe cele trei loturi ale tronsonului Focșani – Bacău. Ce ar putea fi gata în 2025
VIDEO Cu trenul de la Budapesta la Brașov în doar 7 ore. Declarațiile controversate ale premierului maghiar Viktor Orban