Consumatorii par a fi mai interesați de IA, decât companiile. Cel puțin asta spune EY într-un studiu

Consumatorii par a fi mai interesați de IA, decât companiile. Cel puțin asta spune EY într-un studiu Sursa poza si informatii: Economica.net

Consumatorii și Inteligența Artificială: Un Interes Crescut față de Companii, Potrivit unui Studiu EY

Inteligența artificială (IA) a devenit un subiect de interes major atât pentru companii, cât și pentru consumatori, însă cercetările recente indică o diferență surprinzătoare între cele două categorii. Conform unui studiu condus de EY, 99% dintre liderii corporativi recunosc că sunt în curs de a adopta sau deja implementează la scară largă strategii legate de IA. De asemenea, aproape două treimi dintre aceștia (63%) cred că împărtășesc aceleași viziuni ca și consumatorii în ceea ce privește inteligența artificială și utilizarea acesteia.

În contrast, EY AI Sentiment Index Study dezvăluie o realitate diferită: consumatorii sunt de peste două ori mai îngrijorați decât liderii de afaceri cu privire la aspectele problematice ale utilizării inteligenței artificiale. Peste jumătate din consumatori (58%) sunt preocupați de lipsa responsabilității companiilor în cazul utilizărilor negative ale IA, în timp ce doar 23% din liderii executivi împărtășesc această grijă. De asemenea, consumatorii sunt sceptici în privința respectării reglementărilor privind IA de către organizații, cu 52% exprimând preocupări, comparativ cu numai 23% dintre executivi.

Studiul arată că, deși majoritatea companiilor au stabilit principii pentru o utilizare corectă a IA, controlul efectiv se limitează adesea la doar câteva aspecte esențiale, cum ar fi responsabilitatea, conformitatea și securitatea. Între liderii executivi, directorii generali se remarcă printr-o doză mai mare de scepticism, fiind mai puțin încrezători în soliditatea măsurilor de control implementate. Numai 18% dintre aceștia sunt de părere că organizațiile lor asigură echitate și imparțialitate în sistemele de IA, față de media de 33% din rândul altor executivi. În plus, doar 14% dintre CEO recunosc respectarea reglementărilor IA, comparativ cu 29% dintre alți lideri de rang înalt.

Interesant este faptul că directorii generali se aliniază mai strâns cu opinia consumatorilor decât colegii lor din conducere, nivelul lor de preocupare față de IA fiind de 38%, aproape de media de 53% a consumatorilor. Totuși, acest procent este mai mare în raport cu alte funcții din conducere, care variază între 23% și 28%. Deși recunosc potențialul imens al IA, jumătate dintre liderii executivi acceptă că elaborarea unor sisteme de guvernanță eficace pentru aceste tehnologii rămâne o provocare.

Cu toate acestea, organizațiile sunt conștiente de aceste dificultăți, iar 50% dintre ele realizează investiții semnificative în dezvoltarea unor cadre de guvernanță. Cât despre viitor, majoritatea liderilor executivi prevăd o adopție masivă a tehnologiilor emergente de IA în următoarele 12 luni. În prezent, 76% dintre companii fie folosesc, fie intenționează să integreze IA autonomă, dar doar 56% sunt conștiente de riscurile potențiale implicate. Discrepanțe similare se remarcă în domeniul datelor sintetice, unde 88% dintre companii le folosesc, dar doar 55% înțeleg pe deplin riscurile.

Conducted between March and April 2025, the study surveyed 975 top executives from various roles, such as CEOs, CFOs, CIOs, and others within major organizations worldwide. These findings offer a crucial glimpse into how the regions comprising the Americas, Asia-Pacific, and EMEIA are approaching the AI boom and underline the need for a more conscious and responsible incorporation of such transformative technologies.

Originând dintr-un gigant global în servicii profesionale, EY, are o prezență puternică și în România încă din 1992. Cu peste o mie de angajați, oferă o gamă largă de servicii ce includ auditul, consultanța fiscală și juridică, furnizând expertiză valoroasă pentru companiile locale și multinaționale. Aceste rezultate ale studiului subliniază importanța unei abordări responsabile și consolidate a tehnologiilor de inteligență artificială, atât pentru protejarea consumatorilor, cât și pentru susținerea unei dezvoltări durabile.


Mihai Barna

Mihai Barna are 35 de ani și este jurnalistul din spatele azi în Oradea. Crescut în centrul istoric al orașului, pasionat de fotografie și povești locale, Mihai este un observator atent al vieții cotidiene orădene. Cu o carieră de peste un deceniu în presa locală, el aduce în prim-plan știri relevante, relatări din comunitate și momente care dau culoare orașului. Pentru Mihai, Oradea nu e doar un oraș frumos, ci un spațiu viu, cu oameni, idei și transformări care merită documentate zilnic — cu obiectivitate, empatie și atenție la detalii.

Știri Generale

Știri Generale
Investiție de 37,3 milioane lei prin PNRR pentru siguranța râului Barcău
Nouă mari bănci europene își unesc forțele pentru a emite un instrument digital de plată denominat în euro, echivalentul bitcoin
O agenție imobiliară din București și-a specializat agenți pentru piața din Grecia și vinde locuințe cu TVA zero în Thasos, Asprovalta și Kavala
Packeta România deschide la Oradea un centru logistic capabil de 100.000 colete zilnic, generând noi oportunități de angajare
Programul „laptele și cornul” revine în școli cu un buget cu 4,7% mai mare decât anul trecut, urmare a creșterii TVA
Selina pregătește lucrările la pasajul rutier din Oradea
sens giratoriu eliminat și schimbări pe strada Principatelor Unite, începând cu 23 septembrie 2025
Transportul rutier de marfă din România a crescut cu 69% în 10 ani, de trei ori peste ritmul UE, dar rămâne de peste şase ori mai mic decât cel din Polonia – analiză Colliers
Turcii de la Memorial deschid o clinică în Bucureşti în contract cu Casa de Asigurări de Sănătate
VIDEO Autostrada Moldovei A7: UMB lucrează cu 4.000 de muncitori pe cele trei loturi ale tronsonului Focșani – Bacău. Ce ar putea fi gata în 2025
VIDEO Cu trenul de la Budapesta la Brașov în doar 7 ore. Declarațiile controversate ale premierului maghiar Viktor Orban