China a început construcția unuia dintre cele mai mari proiecte de infrastructură din istorie

China a început construcția unuia dintre cele mai mari proiecte de infrastructură din istorie Sursa poza si informatii: Economica.net

În ultimii ani, China a devenit cunoscută pentru ambiția sa în realizarea de megaproiecte de infrastructură. De la poduri spectaculoase și clădiri impresionante, la autostrăzi și aeroporturi ultra-moderne, această țară asiatică nu încetează să uimească lumea cu noile realizări. Cel mai recent exemplu este Proiectul Motuo Hydropower Station, un baraj gigantic amplasat în regiunea tibetană, care promite să contribuie la dezvoltarea economică și la securitatea energetică a zonei.

Cu un buget colosal de 167 de miliarde de dolari, acest proiect hidroenergetic va fi localizat în vecinătatea Bhutanului și Nepalului, în cel mai profund și lung canion din lume, conform măsurătorilor chineze. Barajul planificat necesită o cantitate impresionantă de materiale de construcție: de șaizeci de ori mai mult ciment decât necesar la construcția Barajului Hoover din SUA și mai mult oțel decât ar fi necesar pentru 116 clădiri Empire State Building.

Construcția a început în vara acestui an, fiind o piesă centrală în strategia președintelui Xi Jinping de a-și extinde influența la nivel internațional. Aceasta nu este doar o încercare de a îmbunătăți infrastructura energetică a țării, ci și un simbol al puterii pe termen lung.

Geografia atât de spectaculoasă, cât și de provocatoare a regiunii obligă inginerii să depășească obstacole majore. Proiectul necesită forarea de tuneluri în munții din zonă pentru a direcționa apa prin turbine, înainte de a o reintroduce în albia naturală a râului. Se adaugă și riscul seismic, dat fiind că în 1950 a avut loc aici un cutremur devastator de 8,6 magnitudine.

Din punct de vedere logistic și financiar, provocarea este uriașă. Se preconizează utilizarea a 50 de milioane de tone de ciment, 6 milioane de tone de oțel, împreună cu cantități mari de nisip, agregate și cupru. Estimările sugerează o contribuție pozitivă la PIB de 0,1-0,2% și crearea a aproximativ 200.000 de locuri de muncă.

Pe măsură ce lucrările avansează, proiectul va stimula dezvoltarea economică a regiunii Medog, care a fost conectată la rețeaua rutieră abia în 2013. De asemenea, linia ferată Sichuan-Tibet, ce va lega Chengdu de Lhasa, va aduce un suflu nou regiunii, îmbunătățind conectivitatea și facilitând transportul materialelor de construcție.

În ceea ce privește impactul energetic, barajul ar putea atinge o capacitate de producție de până la 70 gigawați, ceea ce ar însemna aproximativ 300 de terawați-oră pe an, egal cu consumul anual al Regatului Unit. Acest fapt ar contribui semnificativ la reducerea dependenței de cărbune, accelerând eforturile Chinei de a atinge neutralitatea carbonului până în 2060.

Însă, în spatele acestei realizări inginerești, se află tensiuni geopolitice crescânde între China și India. Râul Yarlung Tsangpo trece în India sub denumirea de Brahmaputra, o sursă vitală de apă. Indienii și-au exprimat de mult îngrijorarea față de efectul controlului chinez asupra fluxului de apă. Exprimându-și preocupările, Bangladesh a cerut mai multă claritate, iar India a solicitat discuții deschise și transparente privind împărțirea resurselor hidroenergiei.

Acest proiect ambițios marchează o nouă eră pentru China, după o perioadă în care părea că proiectele de amploare au luat o pauză. Datorită evoluției rapide a tehnologiilor regenerabile, eoliană și solară, și provocărilor economice actuale, oficialii chinezi privesc către infrastructura hidroelectricității ca fiind o soluție solidă și durabilă pentru viitorul energetic al țării.


Mihai Barna

Mihai Barna are 35 de ani și este jurnalistul din spatele azi în Oradea. Crescut în centrul istoric al orașului, pasionat de fotografie și povești locale, Mihai este un observator atent al vieții cotidiene orădene. Cu o carieră de peste un deceniu în presa locală, el aduce în prim-plan știri relevante, relatări din comunitate și momente care dau culoare orașului. Pentru Mihai, Oradea nu e doar un oraș frumos, ci un spațiu viu, cu oameni, idei și transformări care merită documentate zilnic — cu obiectivitate, empatie și atenție la detalii.

Știri Generale

Știri Generale
Investiție de 37,3 milioane lei prin PNRR pentru siguranța râului Barcău
Nouă mari bănci europene își unesc forțele pentru a emite un instrument digital de plată denominat în euro, echivalentul bitcoin
O agenție imobiliară din București și-a specializat agenți pentru piața din Grecia și vinde locuințe cu TVA zero în Thasos, Asprovalta și Kavala
Packeta România deschide la Oradea un centru logistic capabil de 100.000 colete zilnic, generând noi oportunități de angajare
Programul „laptele și cornul” revine în școli cu un buget cu 4,7% mai mare decât anul trecut, urmare a creșterii TVA
Selina pregătește lucrările la pasajul rutier din Oradea
sens giratoriu eliminat și schimbări pe strada Principatelor Unite, începând cu 23 septembrie 2025
Transportul rutier de marfă din România a crescut cu 69% în 10 ani, de trei ori peste ritmul UE, dar rămâne de peste şase ori mai mic decât cel din Polonia – analiză Colliers
Turcii de la Memorial deschid o clinică în Bucureşti în contract cu Casa de Asigurări de Sănătate
VIDEO Autostrada Moldovei A7: UMB lucrează cu 4.000 de muncitori pe cele trei loturi ale tronsonului Focșani – Bacău. Ce ar putea fi gata în 2025
VIDEO Cu trenul de la Budapesta la Brașov în doar 7 ore. Declarațiile controversate ale premierului maghiar Viktor Orban