Cel mai bogat african lovește în afacerile firmelor românești de pe piața carburanților din Ucraina

Cel mai bogat african lovește în afacerile firmelor românești de pe piața carburanților din Ucraina Sursa poza si informatii: Economica.net

Revoluția pe piața carburanților: Impactul rafinăriei Dangote asupra exporturilor românești

În septembrie 2024, un eveniment remarcabil a zguduit industria petrolieră: inaugurarea rafinăriei Dangote din Nigeria, deținută de miliardarul Aliko Dangote, cel mai bogat african. Această rafinărie, impresionantă prin capacitatea sa anuală de 33 de milioane de tone de țiței, marchează o schimbare semnificativă în peisajul petrolier african și, implicit, în fluxurile comerciale globale.

Anterior, deși Nigeria era un gigant în producția de petrol brut, depindea aproape în totalitate de importuri pentru a-și satisface cererea internă de benzină – necesar acoperit în mare parte de țările europene. Aproximativ 8 milioane de tone de benzină pe an ajungeau aici din Europa, Nigeria fiind a doua piață ca mărime pentru exporturile europene, după Statele Unite.

Însă, odată cu debutul producției rafinăriei Dangote, peisajul s-a transformat. Noua capacitate de producție permite acum generarea a aproximativ 1-1,1 milioane de tone de benzină lunar, reducând semnificativ dependența Nigeriei de importuri. Această schimbare dramatică a dus la scăderea importurilor europene de benzină ale Nigeriei la doar 1,12 milioane de tone în ultimul trimestru al anului 2024.

Această reducere în cererea nigeriană a creat un surplus pe piața europeană, reducând astfel marjele de profit pentru rafinăriile de pe continentul nostru. Producătorii europeni, deja afectați de tranziția către vehicule electrice, trebuie să navigheze acum într-un context de piață și mai competitiv.

Efectele acestei schimbări se resimt și asupra afacerilor românești care exportă benzină în Ucraina, o țară ce își asigură în totalitate aprovizionarea din importuri europene. România, care a exportat 1,7 milioane de tone de benzină în anul precedent, se confruntă cu provocări de preț pe piața ucraineană. Aproximativ 45% din benzina destinată exporturilor românești merge către rețele precum OMV, Petrom și Rompetrol în țările învecinate, în timp ce 25% este direcționată către Ucraina.

Conform presei ucrainene, aceste livrări se desfășoară în principal prin OMV Petrom, cu Rompetrol operând mult prin intermediul traderilor moldoveni. Anul anterior, importul de benzină românească în Ucraina s-a ridicat la 35% din totalul importurilor sale de carburant. Totuși, competiția acerbă și cotațiile în scădere ale benzinei din alte părți ale Europei au început să schimbe dinamica pieței.

Diferențele de preț dintre benzina produsă în nordul Europei și cea din zona Mediteranei, în care este inclusă și România, s-au restrâns considerabil din septembrie 2023. Producătorii lituanieni și germani, confruntați cu surplusuri, au redus primele de preț, făcând carburantul lor mai competitiv decât cel românesc. Acest fenomen a condus la situația în care, la începutul anului 2024, benzina lituaniană sau germană a ajuns să fie cu 34–46 dolari mai ieftină pe metru cub la granița cu Ucraina, comparativ cu cea românească, chiar și când OMV Petrom a redus marjele cu 40–50 dolari/metru cub.

În prezent, OMV Petrom rămâne un jucător semnificativ, fiind al doilea mare furnizor de benzină pentru Ucraina, după PKN Orlen din Polonia. Conform grupului Consulting A-95, OMV Petrom asigură aproape un sfert din volumele importate de Ucraina.

Această nouă realitate impune companiilor românești o reevaluare a strategiilor de piață și o adaptare la un mediu unde prețul și eficiența logistică devin factori-cheie în menținerea competitivității.


Mihai Barna

Mihai Barna are 35 de ani și este jurnalistul din spatele azi în Oradea. Crescut în centrul istoric al orașului, pasionat de fotografie și povești locale, Mihai este un observator atent al vieții cotidiene orădene. Cu o carieră de peste un deceniu în presa locală, el aduce în prim-plan știri relevante, relatări din comunitate și momente care dau culoare orașului. Pentru Mihai, Oradea nu e doar un oraș frumos, ci un spațiu viu, cu oameni, idei și transformări care merită documentate zilnic — cu obiectivitate, empatie și atenție la detalii.

Știri Generale

Știri Generale
Investiție de 37,3 milioane lei prin PNRR pentru siguranța râului Barcău
Nouă mari bănci europene își unesc forțele pentru a emite un instrument digital de plată denominat în euro, echivalentul bitcoin
O agenție imobiliară din București și-a specializat agenți pentru piața din Grecia și vinde locuințe cu TVA zero în Thasos, Asprovalta și Kavala
Packeta România deschide la Oradea un centru logistic capabil de 100.000 colete zilnic, generând noi oportunități de angajare
Programul „laptele și cornul” revine în școli cu un buget cu 4,7% mai mare decât anul trecut, urmare a creșterii TVA
Selina pregătește lucrările la pasajul rutier din Oradea
sens giratoriu eliminat și schimbări pe strada Principatelor Unite, începând cu 23 septembrie 2025
Transportul rutier de marfă din România a crescut cu 69% în 10 ani, de trei ori peste ritmul UE, dar rămâne de peste şase ori mai mic decât cel din Polonia – analiză Colliers
Turcii de la Memorial deschid o clinică în Bucureşti în contract cu Casa de Asigurări de Sănătate
VIDEO Autostrada Moldovei A7: UMB lucrează cu 4.000 de muncitori pe cele trei loturi ale tronsonului Focșani – Bacău. Ce ar putea fi gata în 2025
VIDEO Cu trenul de la Budapesta la Brașov în doar 7 ore. Declarațiile controversate ale premierului maghiar Viktor Orban