Când Rata de Politică Monetară va Scădea cu Adevărat?

Când Rata de Politică Monetară va Scădea cu Adevărat? Sursa poza si informatii: Economica.net

Mugur Isărescu Dezvăluie Când Ar Putea Să Scadă Ratele: Așteptarea Este Încă Lungă

Mugur Isărescu, guvernatorul Băncii Naționale a României (BNR), a clarificat recent că reducerea ratei dobânzii de politică monetară nu va avea loc prea curând, subliniind că este necesar ca dobânzile de pe piață să fie mai mici decât rata curentă a politicii monetare înainte de a discuta despre o schimbare.

Această declarație a fost făcută pe fondul oscilațiilor recente ale dobânzilor interbancare ROBID și ROBOR, care au crescut din cauza instabilității politice. Totuși, după alegeri, piețele au dat semne de liniștire, reflectate în scăderi ale cursului de schimb și ale dobânzilor.

În data de 20 mai 2025, dobânzile la depozitele interbancare erau de 6,71% pentru o lună, 6,96% pentru trei luni, 7,03% pentru șase luni, și 7,08% pentru 12 luni. În ce privește ROBOR, acesta a ajuns la 7,27% pentru trei luni, 7,36% pentru șase luni și 7,42% pentru 12 luni. În comparație, rata dobânzii de politică monetară se află la 6,5%, iar intervalul de referință pentru depozitele bancare la BNR și creditele obținute de la BNR este cuprins între 5,5% și 7,5%. În esență, guvernatorul BNR susține că fără o reducere a dobânzilor de piață sub nivelul dobânzii de politică monetară, nu se va putea vorbi despre o scădere oficială a acesteia.

Adrian Codirlașu, președintele CFA România, comentează că incertitudinile financiare sunt de așteptat să persiste, aducând o volatilitate care poate influența evoluțiile economice. El atrage atenția că, pentru a considera o reducere a dobânzii cheie, inflația trebuie să fie temperată și să fie implementate măsuri fiscale eficiente care să diminueze deficitul bugetar. Oricum, aceste măsuri trebuie să fie gestionate cu grijă, deoarece pot genera inflație în funcție de amploarea lor.

O altă condiție critică, pe care Codirlașu o subliniază, este obținerea și păstrarea unui rating investment grade de către România. Așadar, în perioada iunie-septembrie, România va trebui să aștepte evaluările din partea principalelor agenții de rating internaționale. Fără confirmarea acestui rating favorabil, impactul politicilor fiscale asupra inflației și restabilirea încrederii în piețele financiare globale, o scădere a dobânzii de politică monetară rămâne puțin probabilă.

În concluzie, o posibilă reducere a ratei dobânzii cheie ar putea avea loc abia în trimestrul al patrulea al acestui an, dacă toate condițiile menționate vor fi îndeplinite. Această scenă economică complexă subliniază importanța unui management macroeconomic prudent și bine coordonat în fața provocărilor economice.


Mihai Barna

Mihai Barna are 35 de ani și este jurnalistul din spatele azi în Oradea. Crescut în centrul istoric al orașului, pasionat de fotografie și povești locale, Mihai este un observator atent al vieții cotidiene orădene. Cu o carieră de peste un deceniu în presa locală, el aduce în prim-plan știri relevante, relatări din comunitate și momente care dau culoare orașului. Pentru Mihai, Oradea nu e doar un oraș frumos, ci un spațiu viu, cu oameni, idei și transformări care merită documentate zilnic — cu obiectivitate, empatie și atenție la detalii.

Știri Generale

Știri Generale
Investiție de 37,3 milioane lei prin PNRR pentru siguranța râului Barcău
Nouă mari bănci europene își unesc forțele pentru a emite un instrument digital de plată denominat în euro, echivalentul bitcoin
O agenție imobiliară din București și-a specializat agenți pentru piața din Grecia și vinde locuințe cu TVA zero în Thasos, Asprovalta și Kavala
Packeta România deschide la Oradea un centru logistic capabil de 100.000 colete zilnic, generând noi oportunități de angajare
Programul „laptele și cornul” revine în școli cu un buget cu 4,7% mai mare decât anul trecut, urmare a creșterii TVA
Selina pregătește lucrările la pasajul rutier din Oradea
sens giratoriu eliminat și schimbări pe strada Principatelor Unite, începând cu 23 septembrie 2025
Transportul rutier de marfă din România a crescut cu 69% în 10 ani, de trei ori peste ritmul UE, dar rămâne de peste şase ori mai mic decât cel din Polonia – analiză Colliers
Turcii de la Memorial deschid o clinică în Bucureşti în contract cu Casa de Asigurări de Sănătate
VIDEO Autostrada Moldovei A7: UMB lucrează cu 4.000 de muncitori pe cele trei loturi ale tronsonului Focșani – Bacău. Ce ar putea fi gata în 2025
VIDEO Cu trenul de la Budapesta la Brașov în doar 7 ore. Declarațiile controversate ale premierului maghiar Viktor Orban