Calea ferată București – Giurgiu: CFR dă startul lucrărilor de modernizare și electrificare a primei linii feroviare din România
Sursa poza si informatii: Economica.net
Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a demarat un amplu proiect de modernizare și electrificare a liniei feroviare București – Giurgiu, prima cale ferată construită în România. Acest segment feroviar, de importanță strategică, conectează capitala țării cu frontiera Giurgiu – Ruse, facilitând astfel tranzitul către Bulgaria și Europa de Sud-Est.
Detalii Tehnice și Traseul Vizate de Lucrări
Proiectul de modernizare făcut public de CFR SA include două linii principale. Prima, linia 103, care se întinde de la București Progresu (km 5+421) până la Giurgiu Oraș (km 67+332), va beneficia de lucrări de modernizare și electrificare pe o distanță de aproximativ 61,9 km. Totuși, sectorul dintre Vidra și Comana, ce aparține Lotului 1, nu este acoperit de acest proiect și măsoară 12 km. A doua, linia 106, ce conectează Giurgiu Nord și Pod Russe, implică lucrări similare pe 5,656 km.
Aceste lucrări se vor desfășura pe teritoriul județelor Ilfov și Giurgiu, cu scopul de a întări accesul feroviar de la București până la punctul de frontieră.
Lucrări Cheie și Impactul Proiectului
Investițiile vizează mai multe aspecte critice:
- Modernizarea completă și electrificarea liniei feroviare;
- Implementarea sistemului european de control ERTMS Nivel 2, integrat în CNMT București;
- Dublarea liniei pe segmentul Daia – Frătești;
- Construcția unui nou viaduct la Daia, conform noului traseu;
- Reabilitarea lucrărilor de artă, clădirilor și peroanelor;
- Instalarea componentelor electronice și de siguranță, precum CE, BLAI, ETCS Nivel 2 și GSM-R;
- Înființarea de substații de tracțiune la Jilava și Frătești;
- Instituirea unor măsuri ecologice pentru protejarea mediului și a faunei locale.
Antreprenorul desemnat pentru aceste lucrări este asocierea RailWorks (conformată din Arcada Company S.A. și Alstom Transport S.A.), cu un contract valorând peste 2,1 miliarde de lei, fără TVA. Finanțarea provine din Programul MIE/CEF 2021–2027 și din bugetul național.
Obiectivele și Perspektivele Investiției
Scopul acestei investiții este de a face transportul feroviar mai atractiv și competitiv, prin îmbunătățirea serviciilor pentru pasageri, reducerea timpilor de călătorie, și creșterea siguranței în exploatare. Totodată, se urmărește integrarea infrastructurii feroviare românești în rețeaua europeană de transport, după cum a conchis CFR SA.
Istoric: Reconstrucția Podului Feroviar Grădiștea
În contextul eforturilor de modernizare, anul trecut a fost marcat de redeschiderea circulației pe podul feroviar din localitatea Grădiștea. Acest pod, parte din prima cale ferată din România, construită în 1869, a fost reconstruit după ce inundațiile din 2005 l-au distrus. Postreconstrucția a fost parte din Lotul I al proiectului de investiții, cu o valoare de aproximativ 627,42 milioane de lei, finanțată integral din fonduri europene. Lucrările au fost coordonate de Porr Construct și au inclus atât proiectarea tehnică, cât și execuția, între ianuarie 2021 și mai 2024.
În ansamblu, acest proiect remarcabil nu doar că va aduce beneficii economice semnificative, dar va contribui și la dezvoltarea sustenabilă și ecologică a Regiunii, oferind un transport feroviar mai eficient și mai sigur.