Blue Air, la un pas de faliment, și-a găsit cumpărători pentru cele două avioane Boeing scoase la licitație. Care sunt prețurile

Blue Air, la un pas de faliment, și-a găsit cumpărători pentru cele două avioane Boeing scoase la licitație. Care sunt prețurile Sursa poza si informatii: Economica.net

Compania aeriană Blue Air se apropie de faliment, dar a găsit cumpărători pentru două dintre avioanele sale Boeing 737-530, scoase la licitație recent. Avioanele înmatriculate YR-AMA și YR-AME sunt aproape de a fi vândute, după ce licitația s-a încheiat pe 2 iunie, iar creditorii au decis și intrarea în faliment a companiei.

Potențialii cumpărători care au oferit sume de 1,84 milioane de euro și, respectiv, 1,66 milioane de euro, sunt acum obligați să depună un avans de 10% până la miezul nopții, conform informațiilor furnizate de Economica.net. După plata avansului, aceștia devin adjudecatari și vor trebui să achite restul sumei în termen de 30 de zile pentru a finaliza achiziția.

Avioanele și infrastructura curentă

Unul dintre avioane, YR-AME, era parcat pe aeroportul din Bacău, iar celălalt, YR-AMA, se afla pe aeroportul din Forli, Italia. Niciunul nu a beneficiat de lucrări de mentenanță din 2022, ducând astfel la pierderea navigabilității. Investitorii care le-au achiziționat vor avea nevoie de aprobare de la Boeing pentru a le face din nou operabile. Aceste avioane, fabricate în 1991, implică și costuri semnificative pentru staționare. Spre exemplu, la Bacău, se plătește lunar 22.318 lei, însă până acum Blue Air a achitat doar o mică parte din datorie, restanțele totale fiind de 513.336 lei conform raportului administratorului judiciar. În Italia, la Forli, costurile au ajuns la 49.675 de euro.

Situația complicată a Blue Air

În martie 2023, Blue Air a intrat în insolvență, statul devenind acționar majoritar după pierderea garanției statale. Creditorii au emis pe 2 iunie decizia de faliment, considerând aceasta o opțiune necesară pentru a reduce pierderile.

Reorganizarea Blue Air este practic imposibilă fără intervenția unui investitor puternic. Raportul consultat de Economica.net subliniază că Blue Air nu mai desfășoară nicio activitate operațională și nu deține o flotă operabilă. Redemararea operațiunilor ar necesita investiții în leasing, reautorizare și alte sarcini administrative costisitoare, cu o perioadă estimată de cel puțin 12 luni.

Obstacole în calea redresării

Principalul obstacol este lipsa finanțării. Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS) a organizat întâlniri cu posibili investitori, dar până acum fără rezultate concrete. Legislația restrictivă privind ajutoarele de stat complică și mai mult situația, făcând improbabilă o finanțare rapidă din partea statului. Situația financiară dificilă se suprapune cu o criză reputațională cauzată de zborurile anulate și sumele nedevoluate pasagerilor, ceea ce a afectat credibilitatea Blue Air.

Posibile soluții viitoare

Chiar dacă reorganizarea pare improbabilă acum, o oportunitate ar putea apărea în cazul unui aport financiar semnificativ. Administratorul judiciar consideră că atragerea unui investitor ar putea deschide perspectiva unei restructurări, deși aceasta rămâne un proces extrem de complex în condițiile actuale.

În concluzie, Blue Air traversează o perioadă critică, fiind necesar un plan solid și resurse financiare substanțiale pentru a evita dispariția unei companii care a avut o influență semnificativă pe piața aviatică din regiune.


Mihai Barna

Mihai Barna are 35 de ani și este jurnalistul din spatele azi în Oradea. Crescut în centrul istoric al orașului, pasionat de fotografie și povești locale, Mihai este un observator atent al vieții cotidiene orădene. Cu o carieră de peste un deceniu în presa locală, el aduce în prim-plan știri relevante, relatări din comunitate și momente care dau culoare orașului. Pentru Mihai, Oradea nu e doar un oraș frumos, ci un spațiu viu, cu oameni, idei și transformări care merită documentate zilnic — cu obiectivitate, empatie și atenție la detalii.