Autostrada Unirii A8: A fost admisă contestația UMB la licitația pentru lotul Joseni – Ditrău, câștigat de Danlin XXL
Sursa poza si informatii: Economica.net
București, România — Autostrada Unirii A8, un proiect de infrastructură de importanță strategică, continuă să fie sub lumina reflectoarelor după ce Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) a admis parțial contestația depusă de o asociere formată din companii notabile în construcții din România.
Pe 5 august, CNSC a decis să remedieze în parte situația după ce SA&PE Construct SRL - Spedition UMB - Tehnostrade SRL, parte din grupul condus de UMB, a ridicat obiecții cu privire la alegerea câștigătorului pentru lucrările lotului 1D al autostrăzii, între Joseni și Ditrău. Această decizie vine în contextul unei licitații intense pentru proiectul de infrastructură care se întinde pe 14,4 kilometri și prevede integrarea unor structuri complexe precum 21 de pasaje și viaducte, dintre care trei sunt special concepute ca ecoducte pentru a permite trecerea animalelor.
Detalii și Impactul Licitației
Desemnarea inițială a câștigătorului de către Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR), realizată pe 1 iulie 2025, a privilegiat consorțiul Danlin XXL - Groma Hold - Intertranscom Impex SRL. Aceștia au oferit un preț de 821 milioane de lei, fără TVA, pentru ansamblul lucrărilor și, în absența contestațiilor în primele 10 zile, contractul urma să fie semnat.
Directorul general al CNIR, Gabriel Budescu, a subliniat atunci importanța acestui pas pentru conectarea Transilvaniei de Moldova printr-o infrastructură rutieră modernă. Termenul total de execuție este planificat la 34 de luni, din care 10 sunt alocate pentru proiectare și 24 pentru execuția efectivă a lucrărilor.
Proiectul include, de asemenea, noduri rutiere strategice și facilitați de servicii pe traseu, menite să îmbunătățească experiența utilizatorilor autostrăzii, cum ar fi zone comerciale și stații de alimentare cu benzină, dar și 12 puncte de încărcare pentru mașini electrice.
Competiție Intensă Pe Segmentul Montan al Autostrăzii
Competiția pentru lotul 1D a fost acerbă, cu cinci oferte depuse de către companii naționale și internaționale. Companii precum Nurol Insaat ve Ticaret din Turcia și Geiger Transilvania din România s-au numărat printre ofertanți, alături de asocieri notabile care au inclus SA&PE Construct SRL, liderită de UMB.
Valoarea totală estimată pentru acest lot, care traversează județul Harghita, este cuprinsă între 1,02 și 1,2 miliarde de lei, fără taxe. Această diversitate de oferte reflectă interesul ridicat și miza strategică a proiectului de conectare a regiunilor istorice ale României printr-o autostradă eficientă.
Concluzii Și Perspective
Decizia CNSC de a admite parțial contestația asocierea UMB aduce un nou capitol în povestea complexă a Autostrăzii A8. Următorii pași necesită o reevaluare atentă a licitațiilor și o asigurare că proiectul rămâne pe traiectoria anticipată, privind atât interesele economice, cât și protejarea mediului local prin proiectele de ecoducte.
În continuare, lotul 2B Grințieș-Pipirig, ultimul segment al secțiunii montane A8, este în etapa finală de evaluare a ofertelor, ceea ce adaugă un alt strat de anticipare și decizii critice pe care autoritățile trebuie să le gestioneze cu atenție.
Autostrada Unirii A8 rămâne un proiect de referință nu doar pentru infrastructura rutieră a României, ci și pentru colaborarea și competiția între principalele companii de construcții de pe piața locală și internațională.