Autostrada Sibiu – Pitești: Problema neprevăzută care ține pe loc cel mai dificil tronson montan

Autostrada Sibiu – Pitești: Problema neprevăzută care ține pe loc cel mai dificil tronson montan

Sursa poza si informatii: Economica.net

Construcția secțiunii montane a autostrăzii A1 Sibiu – Pitești, ce străbate zona Boița – Cornetu, se confruntă cu o provocare neașteptată, ce ține pe loc lucrările. Oficialii au descoperit necesitatea extinderii suprafeței de teren ocupat pentru construcția portalului Tunelului Lazaret Sud.

Inițial, pentru proiectarea și execuția lucrărilor de construcție, Guvernul a aprobat, prin Hotărârea nr. 1557/2022, declanșarea procedurilor de expropriere în localitățile Boița, Turnu Roșu, Racovița și Câineni. Aceste măsuri erau destinate asigurării terenului necesar pentru avansarea lucrărilor.

Totuși, după trei ani de la aceste prevederi, s-a constatat că este nevoie suplimentar de 10.139 metri pătrați de teren. Din aceasta, 7.139 de metri pătrați sunt deținuti de entități private, iar restul de 3.000 de metri pătrați aparțin statului. Pentru terenul privat, statul urmează să declanșeze o nouă procedură de expropriere și să aprobe o compensație financiară de 48.356 lei.

Întârzieri și provocări au fost semnalate frecvent de pasionații de infrastructură care au observat că zona efectiv disponibilă pentru lucrări în acest segment de munte este mult prea restrânsă pentru constructori. ECONOMICA.NET a solicitat informații de la Mapa, liderul implicației turcești în construcția acestui tronson, însă fără a obține un răspuns clar până în prezent.

Constructorii turci Mapa-Cengiz, care se ocupă de această secțiune de autostradă ce traversează Carpații, trebuie să finalizeze proiectul până în 2028. Totuși, ritmul lent al lucrărilor în unele zone ridică întrebări asupra menținerii termenului final stabilit.

La sfârșitul lunii iulie, Irinel Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, a anunțat începutul lucrărilor la Tunelul Robești, având o lungime de 900 metri, fiind primul din cele șapte tuneluri programate pe această secțiune. Pe 17 iulie, Cristian Pistol, director general al CNAIR, a confirmat obținerea autorizației de construcție pentru prima etapă a lucrărilor la acest tunel, prezentând un pas important în configurația viitoare a autostrăzii.

În total, pe porțiunea dintre Boița și Cornetu vor fi ridicate 48 de poduri, pasaje și viaducte. La mijlocul lunii iunie, CNAIR a informat că a fost inițiată montarea grinzilor pentru viaductul Boița, marcând un progres semnificativ al lucrărilor.

Tronsonul Boița – Cornetu, parte a Autostrăzii Sibiu – Pitești, se întinde pe 31,33 kilometri și are o durată contractuală de 68 de luni. Valoarea totală a investiției se ridică la 4,25 miliarde lei. Principalele structuri de artă incluse în proiect sunt numeroase poduri și viaducte, cu lungimi variind între 32 și 843 de metri, precum și șapte tuneluri, cel mai lung având aproximativ 1.536 metri.

Rămâne de văzut cum va influența această nouă necesitate de teren și provocările terenului montan ritmul general al lucrărilor și dacă termenul final va fi păstrat. Monitorizarea atentă și adaptarea rapidă la aceste provocări poate conduce la o tranziție lină până la finalizarea cu succes a acestui proiect strategic pentru infrastructura României.


Mihai Barna

Mihai Barna are 35 de ani și este jurnalistul din spatele azi în Oradea. Crescut în centrul istoric al orașului, pasionat de fotografie și povești locale, Mihai este un observator atent al vieții cotidiene orădene. Cu o carieră de peste un deceniu în presa locală, el aduce în prim-plan știri relevante, relatări din comunitate și momente care dau culoare orașului. Pentru Mihai, Oradea nu e doar un oraș frumos, ci un spațiu viu, cu oameni, idei și transformări care merită documentate zilnic — cu obiectivitate, empatie și atenție la detalii.

Știri Generale

Știri Generale
Investiție de 37,3 milioane lei prin PNRR pentru siguranța râului Barcău
Nouă mari bănci europene își unesc forțele pentru a emite un instrument digital de plată denominat în euro, echivalentul bitcoin
O agenție imobiliară din București și-a specializat agenți pentru piața din Grecia și vinde locuințe cu TVA zero în Thasos, Asprovalta și Kavala
Packeta România deschide la Oradea un centru logistic capabil de 100.000 colete zilnic, generând noi oportunități de angajare
Programul „laptele și cornul” revine în școli cu un buget cu 4,7% mai mare decât anul trecut, urmare a creșterii TVA
Selina pregătește lucrările la pasajul rutier din Oradea
sens giratoriu eliminat și schimbări pe strada Principatelor Unite, începând cu 23 septembrie 2025
Transportul rutier de marfă din România a crescut cu 69% în 10 ani, de trei ori peste ritmul UE, dar rămâne de peste şase ori mai mic decât cel din Polonia – analiză Colliers
Turcii de la Memorial deschid o clinică în Bucureşti în contract cu Casa de Asigurări de Sănătate
VIDEO Autostrada Moldovei A7: UMB lucrează cu 4.000 de muncitori pe cele trei loturi ale tronsonului Focșani – Bacău. Ce ar putea fi gata în 2025
VIDEO Cu trenul de la Budapesta la Brașov în doar 7 ore. Declarațiile controversate ale premierului maghiar Viktor Orban