Renault renunță la partneriatul cu Valeo și caută un partener chinez pentru dezvoltarea unui motor nou fără pământuri rare – surse

Renault renunță la colaborarea cu Valeo și caută partener în China pentru dezvoltarea unui motor electric fără pământuri rare
În contextul modernizării industriei auto și a provocărilor legate de materiile prime critice, Renault își schimbă strategia privind dezvoltarea unui nou motor electric, renunțând la colaborarea cu Valeo și explorând posibilitatea unui parteneriat cu o companie chineză. Această decizie, potrivit unor surse apropiate proiectului, reflectă preocuparea constructorului francez pentru optimizarea costurilor și stabilitatea lanțului de aprovizionare.
Contextul industriei și rolul pământurilor rare
Mai mulți producători europeni de automobile și componente lucrează intens la dezvoltarea unor motoare electrice care să minimizeze dependența de pământurile rare – elemente esențiale în fabricația motoarelor electrice, dar a căror extracție și rafinare sunt concentrate mai ales în China. Această situație generează tensiuni geopolitice și vulnerabilități în lanțurile globale de aprovizionare, motiv pentru care Renault țintește soluții tehnologice care să reducă aceste riscuri.
De la parteneriatul cu Valeo spre colaborarea cu China
La sfârșitul anului 2023, Renault anunțase un proiect comun cu Valeo pentru dezvoltarea motoarelor electrice de generația a treia, pe care le-a descris atunci ca o „inovație realizată în Franța”. Cu toate acestea, în urma unor schimbări recente, planul inițial s-a modificat. Proiectul motorului, denumit E7A, nu va mai fi dezvoltat împreună cu Valeo, ci în principal în cadrul lanțului valoric al Renault, exceptând statorul – componentă crucială care urmează să fie furnizată de un producător din China.
Sursa deciziei principale ar fi costurile reduse oferite de furnizorii chinezi, care asigură prețuri competitive pentru astfel de componente. „Un partener din China este luat în considerare”, a declarat un purtător de cuvânt al Ampere, divizia Renault responsabilă de vehicule electrice și software. Acesta a subliniat că discuțiile sunt încă în desfășurare și că nicio decizie finală nu a fost încă luată.
Până în acest moment, reprezentanții Valeo au ales să nu facă comentarii legate de această schimbare de strategie.
Producție predominant franceză, cu sprijin internațional
Chiar dacă statorul ar urma să fie preluat de la un furnizor chinez, restul motorului va fi fabricat în mare parte în Franța, în fabrica Renault din Cléon, situată în Seine-Maritime. Motorul va include, de asemenea, module cu tehnologie avansată pe bază de carbură de siliciu, produse de compania franco-italiană STMicroelectronics.
În plus, există în continuare opțiunea de a localiza fabricația statorului pe teritoriul Franței, dacă condițiile vor permite, a explicat purtătorul de cuvânt Ampere.
Colaborări strategice cu China și performanțe notabile
Pentru a se menține competitiv în cursa internațională a electrificării industriei auto, Renault a intensificat în ultima vreme colaborările cu socii din China, recunoscuți ca lideri în domeniul tehnologiilor electrice. Un exemplu concret al beneficiilor colaborării cu ingineria chineză este dezvoltarea rapidă a noului model Twingo, care a fost realizat în doar doi ani.
Ce urmează pentru Renault și industria auto franceză?
Noul motor electric destinat vehiculelor fără elemente de pământuri rare este planificat să fie utilizat până în 2028, echipând generația următoare de mașini electrice compacte din portofoliul Renault. Această inovație tehnologică reprezintă un pas important spre independență față de sursele tradiționale și vulnerabile de materii prime și un angajament pentru susținerea producției locale, în pofida colaborărilor internaționale.
Pe măsură ce piața auto evoluează și cererea pentru soluții electrificate crește, deciziile privind parteneriatele strategice devin cruciale pentru succesul pe termen lung al producătorilor. Renault pare să combine expertiza tehnologică franceză cu avantajele oferite de partenerii din China pentru a crea un produs competitiv și sustenabil, adaptat tendințelor globale și constrângerilor economice actuale.